Aalto-yliopiston ja H&M:n yhteistyö vie kolme opiskelijaa Tukholmaan

Syksyn aikana toteutettu projekti huipentui, kun kolme tekstiili- ja muotisuunnittelun opiskelijaa valittiin työharjoitteluun H&M:n designosastolle.
Sandra Virtanen (vas.), Miisa Lehto ja Terhi Laine matkaavat keväällä Tukholmaan.

Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun tekstiilisuunnittelun opiskelijat kutsuttiin syksyllä mukaan projektiin, jossa heidät haastettiin suunnittelemaan kuusi erilaista ehdotusta sisältävä kuosi- ja tekstiilimallisto valitsemalleen H&M:n asiakasryhmälle vuoden 2016 syksyn/talven mallistoon.

Miisa Lehdon mallisto

Projektin päätyttyä H&M palkitsi Miisa Lehdon, Sandra Virtasen ja Terhi Laineen harjoittelujaksolla Tukholmassa, jonne he suuntaavat tulevana keväänä. Voittajien mallistot olivat hyvin toteutettuja konsepteja, joissa näkyi muun muassa esimerkillinen värien ja erilaisten tekniikoiden käyttö. Muotitalon edustajien mukaan kaikki projektiin osallistuneet opiskelijat olivat tehneet taidokasta työtä ja tulosta.

Terhi Laineen mallisto

Tähtäimessä lahjakkaat printtidesignerit

H&M tarjosi opiskelijoille syksyn aikana ohjausta auttaakseen opiskelijoita luomaan yhtenäisen ja kaupallisen malliston. Projektiin osallistui 18 opiskelijaa, joista nyt kolme valittiin kolmen kuukauden palkalliseen harjoitteluun.

– Projektin tavoitteena on rakentaa entistä tiiviimmät suhteet Aalto-yliopiston kanssa. H&M haluaa yhteistyöllä tukea tulevaisuuden nuoria tekstiilisuunnittelun opiskelijoita sekä myös varmistaa printtien laadukkuuden tulevaisuudessakin, sanoo H&M:n edustaja Maria Olofsgård.

Stephanie Gambato & Maria Olofsgård H&M

– Yritykselle on tärkeää löytää lahjakkaat printtidesignerit, koska H&M:llä mallistojen kuosit luodaan itse oman suunnitteluprosessin kautta, jatkaa Olofsgård.

– Projekti antoi opiskelijoille ainutlaatuisen mahdollisuuden oppia kaupallisen kuosi- ja mallistosuunnittelun perusteita alan johtavilta ammattilaisilta, sanoo projektia luotsannut Aalto-yliopiston tekstiilisuunnittelun professori Maarit Salolainen.

Sandra Virtanen esittelee mallistoaan.

H&M on työskennellyt Aalto-yliopiston kanssa muutaman vuoden ajan Design Award -projektin merkeissä ja on tehnyt rekrytointeja korkeakoulusta aiemminkin. Muun muassa suunnittelija Sophie Sälekari on työskennellyt H&M:n kanssa.

Muotitalo H&M on tehnyt vastaavia yhteistyöprojekteja muidenkin maailman johtavien designkoulujen kanssa Euroopassa, Aasiassa ja USA:ssa, esimerkkeinä denimtyövaateprojekti Lontoon Central Saint Martinsin kanssa ja lastenvaateprojekti Firenzen Polimodan kanssa.

Lisätiedot:

Tiina Miettinen, H&M
Puh. 09 3434 9531

Saara Koskinen, Aalto-yliopiston viestintä
Puh. 050 5943422

Kuvat: Eeva Suorlahti

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu: