Aalto-yliopiston Bioinnovaatiokeskus käynnistyy

Aalto-yliopisto perustaa Bioinnovaatiokeskuksen Jane ja Aatos Erkon säätiön yli 10 miljoonan euron tuella. Bioinnovaatiokeskus aloittaa toimintansa 2021 rekrytoimalla professorin ja ensimmäiset tohtoriopiskelijat.
Aalto-yliopiston logo

Bioinnovaatiokeskuksesta tulee poikkitieteellinen tutkimus- ja oppimiskeskus, joka vauhdittaa kierto- ja biotalouteen siirtymistä ja luo mahdollisuuksia kestävälle talouskasvulle Suomessa.

Professori Michael Hummel aloittaa Bioinnovaatiokeskuksen johtajana vuonna 2021. "Michael Hummelilla on vankka tieteellinen tausta biopolymeerikemiasta ja -insinööritieteestä. Hänellä on hyvät kansalliset ja kansainväliset verkostot ja hän on osoittanut erinomaisia kykyjä työskennellä eri tieteenaloilla. Olen vakuuttunut, että Michaelin energisellä johtajuudella uusi Bioinnovaatiokeskus saa parhaan mahdollisen alun", sanoo Kemian tekniikan korkeakoulun dekaani Kristiina Kruus, joka vastaa myös uuden keskuksen aloittamisesta.

"Bioinnovaatiokeskus on jännittävä poikkitieteellinen aloite, jolla vahvistetaan Suomen asemaa biotalouden edelläkävijänä", kertoo Michael Hummel. "Minulla on suuri kunnia tulla valituksi tähän tehtävään ja odotan innolla yhteistyötä akateemisten kollegoiden, toimialakumppaneiden ja päättäjien kanssa kestävien ratkaisujen löytämiseksi nykyisiin ja tuleviin haasteisiin."

Michael Hummel aloitti Aalto-yliopiston Biotuotteiden ja biotekniikan laitoksella vuonna 2019 apulaisprofessorina. Hänen tutkimusalueensa on tutkia biopolymeeriliuosten rakenteellisia ominaisuuksia ja käyttäytymistä, jotta lisäarvoa tuottavia tuotteita voitaisiin kehittää. Hummel on saanut muun muassa kaksi EU:n rahoittamaa ERC-apurahaa ja hän on myös Aalto-yliopiston englanninkielisen kandidaattiohjelman “Bachelor's Programme in Science and Technology - Chemical Engineering” johtaja.

Lisää aiheesta:

Lisätietoja:
Kristiina Kruus, dekaani, Kemian tekniikan korkeakoulu, Aalto-yliopisto,

Michael Hummel

Michael Hummel

kuva pikku finlandian puupilarista ja teksti time out

Aalto-yliopisto ravistelee rakentamisen käytäntöjä New European Bauhaus -festivaaleilla Brysselissä

Koko eurooppalaista rakennusalaa kestävään muutokseen kirittävä näyttely Time Out! on esillä Brysselissä 9.–13.4.2024 osana NEB-festivaalia.
Nuoret arkkitehdit istuvat ulkoportaikossa ja hymyilevät
Yhteistyö Julkaistu:

Ella Kaira ja Matti Jänkälä kuratoivat Suomen paviljongin vuoden 2025 näyttelyn Venetsiassa

Arkkitehtikaksikon näyttelykonseptin tematiikka on modernin arkkitehtuurin säilyttäminen.
Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto panostaa sellututkimukseen edistääkseen siirtymää kohti vähähiilistä taloutta

Useat yliopistot, tutkimusorganisaatiot ja yritykset perustavat uraauurtavan EFP-tutkimusohjelman (Emission Free Pulping) perinteisten sellunvalmistusprosessien uudistamiseksi. Ohjelman teollisen mittakaavan merkityksellisyys edellyttää tutkijoiden ja teollisuuden kansainvälistä yhteistyötä.
KPMG:n räätälöity projekti, tiimi koolla
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Opiskelijaprojektissa analysoitiin KPMG:n asemaa Suomen nopeasti kasvavilla konsultointimarkkinoilla

Tutkimuksen mukaan konsultointimarkkinat ovat kasvaneet poikkeuksellisen paljon viimeisten viiden vuoden aikana. Teknologiakonsultointi on viitoittanut kasvua ja se muodostaa suurimman osan markkinoista.