Aalto-yliopistolle kaupunkitaloustieteen lahjoitusprofessuuri

Professuuri tuo osaamista kaupunkien elinvoimaisuuden ja elinkeinopolitiikan kysymyksiin.

Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupungit sekä Keva, Kuntarahoitus ja Kuntaliitto/Kuntasäätiö lahjoittavat Aalto-yliopistolle kaupunkitaloustieteen professuurin. Lahjoitus on arvoltaan 2,5 miljoonaa euroa.

Kaupunkitaloustieteen osaaminen tukee kaupunkien kehittämistä erityisesti elinvoimaisuuteen, elinkeinopolitiikkaan, keskittymisetuihin, maankäyttöön ja yritysten sijoittumiseen liittyvissä kysymyksissä.

Professuuri mahdollistaa kaupunkitaloustieteen modernien menetelmien osaajien kouluttamisen. Kaupungit tuottavat toiminnastaan jatkuvasti tietoa, ja tämä data saadaan hyödynnettyä kaupunkitaloustieteen tutkimuksen vahvistuessa. Lisäksi professori yhteisöineen toimii päätöksentekijöiden tukena ja varmistaa, että kehitystä ohjataan taloudellisesti, ekologisesti, sosiaalisesti ja kulttuurisesti kestävällä tavalla.

”Kaupunkitaloustieteen merkitys kaupunkien keskeisten päätösten ja suunnittelun tukena kasvaa, mutta Suomessa ei ole tällä hetkellä yhtään kaupunkitaloustieteeseen keskittynyttä professoria vastaamassa alan opetuksesta ja tutkimuksesta. Professuuri auttaa vahvistamaan alan osaamisperustaa merkittävästi. Kiitän tästä lämpimästi lahjoittajia”, sanoo Aalto-yliopiston rehtori Ilkka Niemelä.

Aalto-yliopisto rahastoi lahjoitusvarat ja sitoutuu kattamaan professuurin kokonaiskustannukset seuraavaksi 20 vuodeksi.

Professori tekee läheistä yhteistyötä Kaupunkiakatemian ja Helsinki Graduate School of Economicsin (Helsinki GSE) kanssa. Kaupunkiakatemia vahvistaa Aalto-yliopiston, kaupunkien ja Helsingin yliopiston välistä vuorovaikutusta kestävän kaupunkikehityksen turvaamiseksi. Helsinki GSE on Aalto-yliopiston, Hankenin ja Helsingin yliopiston yhteinen hanke, jolla rakennetaan kansainvälisesti kilpailukykyinen taloustieteen tutkijakoulu ja tutkimusyksikkö.

Women in Finance -tilaisuus, Annukka Paloheimo
Yhteistyö Julkaistu:

Pehmeitä taitoja kannattaa vahvistaa – ne ovat kovaa valuuttaa työmarkkinoilla

Kauppakorkeakoulu antaa valmiudet toimia niin ekstroverteille kuin introverteille sopivissa tehtävissä.
Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu: