Aalto-yliopisto toteuttaa Eurooppalaiset korkeakoulut -pilotin

Euroopan komission rahoittamassa UNITE!-allianssissa on mukana seitsemän yliopistokumppania.

Euroopan komissio on myöntänyt rahoituksen UNITE!-allianssille, johon kuuluu Aalto-yliopiston lisäksi kuusi eurooppalaista teknistä yliopistoa.

Pilottihakuun jätettiin 54 hakemusta, joihin osallistui yli 300 korkeakoulua. Pilottiin valittiin 17 yliopistoallianssia, jotka lisäävät Euroopan korkeakoulutuksen laatua, houkuttelevuutta ja yhteistyötä.

UNITE! University Network for Innovation, Technology and Engineering -allianssi on yksi EU komission rahoitettavaksi valittu pilotti 2019–2022. UNITE:n tavoitteena on luoda yhdessä yhteiseurooppalainen kampus opiskelijoille ja tutkijoille ja saattaa samalla yhteen erilaisia alueellisia toimijoita ja yrityksiä. Suomesta Portugaliin yltävä UNITE!-allianssi saa EU:lta kolmen ensimmäisen vuoden aikana enintään viiden miljoonan euron tuen, jonka jälkeen pilotille voidaan hakea jatkorahoitusta

”On hienoa, että Aalto on mukana tässä eurooppalaisessa aloitteessa. Vahva  eurooppalainen konsortio tuo monipuolisia mahdollisuuksia koulutuksen yhteiskehittämiseen ja yhteistyöhön kansainvälisillä foorumeilla. Pilotti palvelee kansallisella tasolla myös maamme korkeakoulutuksen kehittämistarpeita. Keskiössä on esimerkiksi joustavat opintopolut, jatkuva oppiminen, pedagogisesti vankat digitaaliset oppimisympäristöt, yhteiset opetusohjelmat, kansainvälinen tohtorikoulutus ja -ohjelmat, sekä uudet vaihtoehdot, jotka tukevat opiskelijoiden ja henkilökunnan liikkuvuutta. UNITE! myös pilotoi tulevaisuuden yliopistojen hallintomalleja Euroopassa sekä lainsäädännön yhdenmukaistamista, jotta opinnot ja tutkinnot voitaisiin tunnistaa entistä joustavammin”, sanoo Petri Suomala, Aalto-yliopiston opetuksesta vastaava vararehtori.

TU Darmstadt (Saksa) toimii hankkeen koordinaattorina, ja Aalto-yliopiston lisäksi verkostoon kuuluvat KTH Royal Institute of Technology (Ruotsi), the Grenoble Institute of Technology (Ranska), the Polytechnic University of Turin (Italia), the Polytechnic University of Catalonia (Espanja) ja the University of Lisbon (Portugali).  UNITE! on laaja, poikkitieteellinen kokonaisuus, johon osallistuvat kaikki Aallon tekniikan alan korkeakoulut, Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu sekä Kauppakorkeakoulu.

UNITE!-partnerit ovat alansa johtavia yliopistoja ja ne kuuluvat myös eurooppalaiseen teknilliseen yliopistojen koulutus- ja tutkimusyliopistoja yhdistävään CLUSTER-verkostoon. Aiemmin Clusterin pääsihteerinä toiminut professori Katrina Nordström on Aallon edustaja UNITE!-projektitiimissä.

Lisätiedot:

Professori Katrina Nordström, [email protected], 050 560 8370

Euroopan komission tiedote (europa.eu)

European Universities Initiative (> ec.europa.eu)

Honorary doctors talks 2024
Palkinnot ja tunnustukset, Mediatiedotteet Julkaistu:

Viisi uutta tekniikan kunniatohtoria Aaltoon 2024

Kunniatohtorit vihitään juhlallisessa tohtoripromootiossa kesäkuussa.
Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Kaksi perhosen muotoon taivutettua neuletekstiilinäytettä rinnakkain: toinen on harmaanruskea, toinen sähköisen vihreä.

FinnCERES ja yhteispohjoismainen älytekstiilien tutkimushanke ovat esillä maailman kiertotalousfoorumissa Brysselissä

Messutapahtumassa nähdään uudenlaisia biotaloustuotteita sekä prototyyppejä lämpötilaan ja valoon reagoivista tekstiileistä.
Saastamoisen säätiön edustajat
Yhteistyö Julkaistu:

Saastamoisen säätiö toimii aktiivisesti edistääkseen tiedettä ja taidetta kansainvälisesti

Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja tuen kohdistaminen nuorten hyväksi on säätiölle tärkeää.