Aalto-yliopisto Töölö -rakennuksen peruskorjaus palautti 1950-luvun hengen

Kauppakorkeakoulun entinen päärakennus Runeberginkadulla Helsingissä uudistui vanhaa kunnioittaen moderniksi oppimisympäristöksi.
Aalto Töölön juhlasali
Monien promootioiden ja muiden juhlien näyttämönä toimineen juhlasalin ilmettä palautettiin kohti alkuperäistä henkeä. Tiloja kalustetaan ja viimeistellään parhaillaan. Kuva: Mikael Lindén.

Aalto-yliopisto Töölön eli Kauppakorkeakoulun entisen päärakennuksen kattava peruskorjaus on valmistunut. Rakennus, joka on Suomen jälleenrakennuskauden rakennustaiteen merkittävimpiä teoksia, palautettiin kohti alkuperäistä 1950-luvun henkeä ja sen talotekniikka uusittiin.

Rakennus sai peruskorjauksen myötä myös uuden nimen. Töölön sydämessä sijaitseva ikoninen rakennus nimettiin Aalto-yliopisto Töölöksi, joka avautuu vuoden 2021 alusta alkaen koulutus-, toimisto-, ravintola- ja tapahtumakäyttöön. Rakennukseen tulee Pohjoismaiden suurin johtamisen ja asiantuntijuuden kehittämisen keskittymä. Tiloja kalustetaan parhaillaan.

Vuonna 1950 valmistunut, arkkitehtityöpari Hugo Harmian ja Woldemar Baeckmanin suunnittelema rakennus kuuluu kansainvälisen modernin arkkitehtuurin suojeluun ja dokumentointiin erikoistuvan DoCoMoMo-järjestön rekisteriin. Korjaus- ja uudistamissuunnitelma tehtiin tiiviissä yhteistyössä Museoviraston kanssa.

Korjaustöiden tavoitteena oli luoda aikaa kestävä, moderni ja kansainvälinen oppimisympäristö, joka kunnioittaa sodanjälkeisen Suomen arkkitehtuuria, muotoilua ja taidetta. Luentosalien ja hienon juhlasalin pinnat palautettiin kohti alkuperäistä 1950-luvun tyyliä ja luokkatiloja kuorittiin 1980-luvun maailmasta. Noin 500 valaisinta, joista osa on Paavo Tynellin suunnittelemia, palautettiin kunnostuksen jälkeen paikoilleen. Rakennuksen kaikki ikkunat kunnostettiin, ovien kiiltomaalauksia ja salien puuviilupintoja konservoitiin ja vanhat liitutaulutkin saivat uuden elämän wc-tilojen peilinkehyksinä. Keltatiiliseen julkisivuun, jota koristaa Michael Schilkinin keramiikkareliefi, ei tehty muutoksia, mutta piha palautettiin 50-luvun tyyliseksi tuon ajan tyypillisin istutuksin.

Peruskorjauksessa rakennuksen talotekniikka uudistettiin täysin ja samalla energiatehokkuutta kohennettiin. Lämmitysjärjestelmä, käyttövesiverkosto ja viemärit uusittiin, ilmanvaihtokoneiden säädettävyyttä parannettiin ja huonekohtainen jäähdytys toteutettiin kaukokylmän avulla. Kiinteistöautomaatio- ja energianhallintajärjestelmä hyödyntää uusinta teknologiaa. Äänieristystä parannettiin monin tavoin, ja talo on uuden hissin, henkilönostimen ja sisäpihan sisäänkäynnin myötä nyt lähes esteetön.

Rakennuksen pääkäyttäjä on vuoden 2021 alusta alkaen Aalto University Executive Education Oy(Aalto EE), joka tarjoaa kansainvälisesti liikkeenjohdon valmennus -ja kehittämispalveluita. Rakennukseen on myös luotu monipuolisia, nykyaikaisia käyttötarpeita vastaavia toimisto- ja koulutustiloja vuokrattavaksi. Tammikuussa 2021 Ravintola Töölö avaa kaikille avoimen ruokaravintolan, juhlasalin ja auditorion, joissa voi järjestää erilaisia juhlia, konsertteja, illallisia ja seminaareja.

Rakennuksen valmistumisvuosi: 1950
Alkuperäiset arkkitehdit: Woldemar Baeckman ja Hugo Harmia
Peruskorjauksen pää- ja arkkitehtisuunnittelu: Arkkitehtitoimisto SARC Oy
Rakennuksen omistaja: Aalto-korkeakoulusäätiö
Pääurakoitsija: Fira Oy
Talotekniikkaurakoitsija: Caverion Oy
Rakennuksen käyttäjät: pääkäyttäjä Aalto University Executive Education, ravintolapalveluiden kumppani Kanresta Oy

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:
Anu Salmi-Savilampi
viestintäpäällikkö, Aalto-yliopisto
[email protected], 050 464 4585

Palkituille jaettavat kukkakimput pöydällä
Palkinnot ja tunnustukset, Yliopisto Julkaistu:

Celebrating Excellence 2023 – aika juhlistaa ja palkita tutkimussaavutuksia ja parhaita väitöskirjoja

Keskiviikkona 13.maaliskuuta Sähkötekniikan korkeakoulu kokoontui juhlistamaan vuoden 2023 merkittävimpiä tutkimussaavutuksia ja väitöskirjoja.
Otaparkki julkisivu
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Otaparkki tarjoaa helpon pysäköintimahdollisuuden kampusvieraille

Pysäköintitalo Otaparkki sekä muut kampuksen maksulliset pysäköintipaikat tarjoavat pysäköintimahdollisuuden kampukselle saapuville vieraille.
Pöydällä kipsimallin tekovälineitä
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Käsikirja johdattaa keramiikan maailmaan

Keramiikan käsikirja johdattaa lukijan kaikkiin saven kanssa työskentelyyn liittyviin aiheisiin tekstien, kuvien, kuvituksien, animaatioiden ja videoiden avulla.
A-logo, Aalto-yliopisto, Kuva: Anni Kääriä
Yliopisto Julkaistu:

Suomen korkean teknologian profiili vahvistuu Natossa – Otaniemeen perustetaan yrityskiihdyttämö

Kiihdyttämö keskittyy tulevaisuuden kommunikaatiojärjestelmiin ja kvanttiteknologiaan.