Aalto-yliopisto tavoittelee Eurooppalaiset korkeakoulut -pilottia yhdessä kuuden kumppanin kanssa

Aallon ja kuuden muun teknisen alan yliopistokumppanin tavoitteena EU:n komission Eurooppalaiset korkeakoulut (European Universities) -haussa on luoda ”Eurooppalainen korkeakoulukampus.”
Thre students bicycling in front of the Väre building.

Ranskan presidentin Emmanuel Macronin vuonna 2017 esittämän aloitteen mukaisesti Euroopan Unioni aikoo tukea olemassa olevien korkeakoulujen yhteisiä pilottihankkeita, joilla kehitetään 20 eurooppalaisen korkeakoulun tiiviitä verkostoja vuoteen 2025 mennessä.

Seitsemän yliopiston UNITE! University Network for Innovation, Technology and Engineering -verkoston tavoitteena on luoda yhdessä yhteiseurooppalainen kampus opiskelijoille ja tutkijoille ja saattaa samalla yhteen eri alueellisia toimijoita ja yrityksiä. UNITE!-verkosto yltää Suomesta Portugaliin. TU Darmstadt (Saksa) toimii hankeen koordinaattorina, ja Aalto-yliopiston lisäksi verkostoon kuuluvat KTH Royal Institute of Technology (Ruotsi), the Grenoble Institute of Technology (Ranska), the Polytechnic University of Turin (Italia), the Polytechnic University of Catalonia (Espanja) and the University of Lisbon (Portugali).

UNITE!-jäsenet ovat alansa johtavia yliopistoja ja kuuluvat myös eurooppalaiseen teknillisen alan koulutus- ja tutkimusyliopistoja yhdistävään CLUSTER-verkostoon. Aiemmin Clusterin pääsihteerinä toiminut professori Katrina Nordström on Aallon edustaja UNITE!-projektitiimissä.

Verkoston jäsenet ovat maidensa ja alueidensa johtavia teknisiä korkeakouluja, ja ne toimivat sekä alueellisten innovaatioekosysteemien että alueidensa kansainvälisen verkostoitumisen vetäjinä. Opiskelijoiden monitieteisen ja -kulttuurisen koulutuksen avulla tavoitteena on luoda valmistuville opiskelijoille vahvaa tiedollista ja taidollista osaamista, joka vastaa työmarkkinoiden tuleviin vaatimuksiin ja antaa valmiudet kehittää ratkaisuja maailmanlaajuisiin haasteisiin.

Päätös hankkeesta tehdään kesällä. Jos hakemus hyväksytään, UNITE!-verkosto saa EU:lta kolmen ensimmäisen vuoden aikana enintään viiden miljoonan euron tuen.

Lisätiedot:

Professori Katrina Nordström, [email protected], 50 560 8370
European Universities Initiative

Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

YK viettää Maailman luovuuden ja innovaatioiden päivää 21. huhtikuuta. Kokosimme vinkkejä luovuuden oppimiseen.
Kesäinen Otaniemen rantanäkymä, jossa Aalto-yliopiston logo ja tapahtuman nimi sekä VTT:n ja Avoimen tieteen logot.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Avoimen tieteen kesäpäivät pidetään Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksella ja Zoomissa 3.–4.6. Ilmoittauduthan 3.5. mennessä!
Aalto-yliopiston valaistu logo. Juhlavieraita logon takana tarkastelemassa radioantennia.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Metsähovin radio-observatorion 50-vuotisjuhla - kurkkaa kuvia tapahtumasta

Aalto-yliopiston Metsähovin radio-observatorio täytti tänä vuonna 50 vuotta. Observatorion syntymäpäivänä, torstaina 11. huhtikuuta, juhlavieraat kokoontuivat observatoriolle juhlistamaan menneitä vuosikymmeniä radioastronomisen tutkimuksen parissa.
Vuoden 2023 kunniatohtorit
Palkinnot ja tunnustukset, Mediatiedotteet Julkaistu:

Viisi uutta tekniikan kunniatohtoria Aaltoon 2024

Kunniatohtorit vihitään juhlallisessa tohtoripromootiossa kesäkuussa.