Aalto-yliopisto sai 414 000 euron lahjoitukset tekniikan järjestöiltä

Tekniikan akateemiset TEK lahjoitti Aalto-yliopistolle 380 000 euroa ja Tekniska Föreningen i Finland 34 000 euroa.

Tänä vuonna 120 vuotta täyttänyt Tekniikan akateemiset TEK luovutti 380 000 euroa Aalto-yliopistolle järjestön 120-vuotistapahtumassa Otaniemessä. Myös TEKin ruotsinkielinen sisarjärjestö Tekniska Föreningen i Finland (TFiF) teki lahjoituksen Aalto-yliopistolle, 34 000 euroa; järjestöt lahjoittivat siis yhteensä 414 000 euroa.

TEK on hiljaisena mielenosoituksena yliopistojen resurssileikkauksille lahjoittanut juhlavuotensa aikana yhteensä miljoona euroa suomalaisille yliopistoille.

Osaaminen on paras investointi Suomen tulevaisuuteen

Lahjoituksen vastaanottanut Aalto-yliopiston provosti Ilkka Niemelä painotti, että panostus osaamiseen on keskeinen investointi Suomen tulevaisuuteen, innovaatioihin ja kilpailukykyyn.

"TEK on juhlavuotensa teeman mukaisesti tehnyt huomattavan investoinnin tekniikan alan tutkimukseen ja koulutukseen. Aalto-yliopisto on erittäin kiitollinen lahjoituksesta, joka tukee merkittävästi tavoitteitamme rakentaa vahvaa innovaatioympäristöä ja kouluttaa uusia osaajia – muutoksen tekijöitä – viemään yhteiskuntaamme kohti parempaa tulevaisuutta", Niemelä sanoi.

TEKin hallituksen puheenjohtaja Marjo Matikainen-Kallström kiitti juhlaseminaarissa Suomen hallitusta siitä, että se päätti tuoreen nobelistin ja kahden muun talousviisaan ehdotuksesta alkaa valmistella yliopistojen lisäresursointia. "Vaikka luvattu resurssilisäys ei katakaan aiemmin päätettyjä leikkauksia, se lisää yliopistojen toimintakykyä pitkällä aikavälillä. Osaaminen on Suomen kilpailuvaltti, jota ei saa päästää notkahtamaan."

Teollisen internetin kampus yhdistää tieteen ja teollisuuden

Aalto-yliopiston professori Martti Mäntylä kertoi TEKin tapahtuman juhlaesitelmässään Aalto-yliopiston teollisen internetin kampuksesta (Aalto University Industrial Internet Campus, AIIC). Teollinen internet tarkoittaa teollisen liiketoiminnan digitalisoitumista ja ihmisten, prosessien sekä laitteiden verkottumista. Ilmiö nähdään yhtenä tämän hetken tärkeimmistä murroksista niin Suomessa kuin maailmanlaajuisesti. AIIC:n tavoitteena on mahdollistaa monitieteellinen tutkimus, koulutus ja innovointi yhdessä teollisuuspartnereiden kanssa.

kukka-asetelma
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Yli 60 kauppatieteiden kandidaattiopiskelijaa palkittiin stipendillä

Ilkka Kontulan säätiön henkilökohtaisen apurahan suuruus on 1 000 euroa.
Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

YK viettää Maailman luovuuden ja innovaatioiden päivää 21. huhtikuuta. Kokosimme vinkkejä luovuuden oppimiseen.
Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Robotiikka ja autonomiset järjestelmät kehittyvät nopeasti. Algoritmit, jotka kestävät häiriöitä ja epävarmuustekijöitä järjestelmässä ja ympäristössä, ovat kehityksen kannalta kriittisiä.
Aalto_University_staff_campus_bikes_2-5-2013_photo_Mikko_Raskinen
Kampus Julkaistu:

Pyörävarkaudet lisääntyneet kampuksella – muista lukita pyöräsi kunnolla

Kevään myötä pyörävarakaudet Aalto-yliopiston kampuksella ovat kasvaneet.