Aalto-yliopisto panostaa lapsiin ja nuoriin – Aalto-yliopisto Junior valmiina seikkailuun

Lasten ja nuorten toiminnan uudet tilat avautuivat Otaniemen kampuksella.
Aalto-yliopisto Juniorin laboratoriossa lapsilla ja nuorilla on mahdollisuus omin käsin kokeilla ja testata erilaisia asioita. (Kuva: Aino Huovio)

Aalto-yliopisto lisää lapsille ja nuorille suunnattua tarjontaansa. Uusi konsepti Aalto-yliopisto Junior kokoaa yhteen Aallon tieteen, taiteen, yrittäjyyden, johtamisen, matematiikan ja teknologian osaamisen ja tarjoaa niihin perustuvaa toimintaa lapsille ja nuorille niin kouluissa kuin yliopiston kampuksella.

Koulujen kanssa tehtävällä yhteistyöllä on Aalto-yliopistossa pitkät perinteet esimerkiksi LUMA-toiminnassa. Koululuokille on järjestetty toiminnallisia opintokäyntejä, ja oppitunneille on ollut mahdollista tilata tutkijavierailuja. Tarjolla on ollut myös mm. erilaisia tiedetapahtumia ja –luentoja.

Tulevaisuudessa Aalto-yliopisto Junior järjestää lapsille ja nuorille entistä enemmän esimerkiksi leirejä, harrastuskerhoja ja erilaisia teematapahtumia.

”Muutos alkaa lapsista ja nuorista. He ovat niitä rohkeita tutkimusmatkailijoita ja ennakkoluulottomia kokeilijoita, jotka muokkaavat tulevaisuutta. Me yliopistossa voimme oppia heiltä paljon”, sanoo Aalto-yliopiston rehtori Ilkka Niemelä. ”Meille on erityisen tärkeää eri alat ylittävä ja läpäisevä yhteistyö. Aalto-yliopisto Junior-toiminnan myötä syntyy yhteistyötä, josta olen erittäin ylpeä. Sillä luomme osaamista, jota haluamme jakaa koko koulutusjärjestelmän kanssa.”

Lapsille ja nuorille suunnatun toiminnan tavoitteena on auttaa heitä löytämään kiinnostuksensa kohteet ja täyden potentiaalinsa sekä hyödyntämään niitä elämässään ja yhteiskunnassa. Lisäksi halutaan madaltaa kynnystä yliopistomaailman ja lasten ja nuorten välillä. Tästä on esimerkkinä Aallon ja Espoon kaupungin yhdessä kehittämä Koulu palveluna -konsepti, jossa korkeakoulut, lukiot ja yritykset tekevät päivittäin yhteistyötä. Yhteisiä voivat olla niin tilat kuin opetus ja erilaiset hankkeetkin. Haukilahden lukio on ollut Otaniemen kampuksella vuoden ja Pohjois-Tapiolan lukio viime syksystä alkaen.

Kokeilemisen ja oivaltamisen iloa uusissa laboratoriotiloissa

Aalto-yliopisto Juniorin uudet tilat avautuivat 16.1. Otaniemen kampuksella. Jatkossa myös Aallon LUMA-toiminta ja LUMA-keskus Aalto toimii Aalto-yliopisto Juniorin nimen alla. Opetusministeri Sanni Grahn-Laasonen toi valtiovallan tervehdyksen avajaisiin. Hän kiitti Aalto-yliopistoa siitä, että se tuo Junior-toiminnallaan kaikki Aallon tieteenalat yhteen. "Maailma muodostuu ihmeellisistä ilmiöistä, joita voidaan ratkaista monitieteisesti.” Samoissa tiloissa toimii myös Biofilia, joka on biotaiteen kentälle keskittyvä tutkimus- ja opetuslaboratorio. Aalto-yliopisto Junior saa Biofilialta asiantuntemusta biotaiteeseen ja -teknologiaan liittyvissä aiheissa. Biofiliassa toimiville taiteilijoille avautuu puolestaan Aalto-yliopisto Juniorin kautta yhteyksiä koulumaailmaan.

Lisätietoja:
Eija Zitting
Oppimispalveluiden päällikkö, Aalto-yliopisto

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Robotiikka ja autonomiset järjestelmät kehittyvät nopeasti. Algoritmit, jotka kestävät häiriöitä ja epävarmuustekijöitä järjestelmässä ja ympäristössä, ovat kehityksen kannalta kriittisiä.
Aalto_University_staff_campus_bikes_2-5-2013_photo_Mikko_Raskinen
Kampus Julkaistu:

Pyörävarkaudet lisääntyneet kampuksella – muista lukita pyöräsi kunnolla

Kevään myötä pyörävarakaudet Aalto-yliopiston kampuksella ovat kasvaneet.
kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus selvitti ilmastonmuutoksen vaikutusta tundralla: lämpeneminen voi lisätä hiilen vapautumista hälyttävästi

Ilman ja maaperän lämpeneminen sekä maaperän kuivuminen lisäsi hiilen vapautumista tundran ekosysteemistä.