Aalto-yliopisto käynnistänyt elämänlaajuiseen oppimiseen keskittyvän yritysyhteistyön Muratan kanssa

Elektroniikkayritys Murata Electronicsin ja Aalto-yliopiston elämänlaajuiseen oppimiseen keskittyvän yhteistyön tuloksena syntyi sivusto, johon on koottu Muratan työntekijöille valikoituja kursseja. Murata on ensimmäinen yritys, jonka kanssa Aalto tekee räätälöityä elämänlaajuisen oppimisen yhteistyötä.
People in a meeting discussing excitedly.

Pyrkimyksenä on, että yritykset löytäisivät aiempaa helpommin sopivat kurssit työntekijöilleen Aallon elämänlaajuisen oppimisen laajasta tarjonnasta.

Muratan kurssivalikoimaan valittiin kahdeksan ensisijaisesti suoritettavaa kurssia tai kurssikokonaisuutta ja 17 muuta kurssia. Valikoimassa on kursseja muun muassa tekoälystä, robotiikasta, koneoppimisesta, big datasta, tuotantotekniikasta, sähkötekniikasta ja elektroniikasta sekä johtamisesta ja viestinnästä.

”Valikoima muodostui Muratan koulutusten koordinointiryhmässä, joka tarkasteli koko Aallon koulutusportfoliota ja valikoi sieltä Muratan tarpeisiin sopivimmat. Valikoimaa on tarkoitus päivittää oppimistarjonnan ja liiketoiminnan muuttuvien tarpeiden mukaan”, kertoo Muratan HR-päällikkö Tuomas Nurmi.

Yliopistokurssien lisäksi opetusta tarjoaa Aalto University Executive Education, joka on myös osallistunut tiiviisti sivuston rakentamiseen.

”Tämä on uusi aluevaltaus ja hyvä pilotti myös Aallolle, kun pyrimme siirtymään yksilölähtöisyydestä yrityslähtöisyyteen ja yritysten osaamistarpeiden tukemiseen. Kehitämme jatkuvasti menetelmiä myös työssäoppimiseen”, sanoo Aalto EE:n partneruuksista ja yhteiskuntavaikuttamisesta vastaava johtaja Hanna-Riikka Myllymäki.

Nyt aloitettu yhteistyö on osa Aalto-yliopiston ja Muratan laajempaa kumppanuutta, joka sisältää opintopolkuja maisteri- ja tohtoritutkintoihin asti, Muratan henkilökunnan osallistumista Aallon kurssiopetukseen, kansainvälisten opiskelijoiden mentorointia, opiskelijoiden yritysvierailuja ja alumniyhteistyötä.

Oppimiseen on varattava aikaa

Muratalle kurssitarjonta on yksi uusi keino työntekijöiden osaamisen kehittämiseen. Kursseilla halutaan tukea mahdollisuutta opiskella laaja-alaisesti ja samalla niin, että siitä on konkreettista hyötyä Muratan liiketoiminnalle.

”Henkilöstön osaamisen kehittäminen on ensiarvoista liiketoiminnan kannalta ja siihen tarvitaan monipuolisia keinoja. Yrityksen ja esihenkilöiden tehtävänä on antaa siihen mahdollisuudet ja edellytykset”, sanoo Muratan hallintojohtaja Tero Kähkönen.

Muratalla on otettu käyttöön periaate, jonka mukaan esimiehet kannustavat työntekijöitä käyttämään osan työajastaan oppimiseen. Se voi tarkoittaa työssä opittavia uusia asioita, muodollista koulutusta tai käytännössä mitä tahansa, minkä henkilö kokee uuden oppimiseksi ja kehittymiseksi.

Ajankäyttöä on mitattu nyt kahdella kyselyllä. Tulokset ovat osoittaneet, että tavoitteeseen on vielä monessa tiimissä matkaa. Ajan puute koetaan selkeimmäksi esteeksi.

”Meidän pitää ottaa tämä entistä paremmin huomioon johtamisessa ja esihenkilötyössä. Meidän on tärkeää jakaa Muratalla yhteinen käsitys siitä, että oppimiseen ja kehittymiseen tulee käyttää aikaa ja se on yhtä tärkeää kuin muukin työ”, Kähkönen sanoo.

Kurssitarjonta voi palvella työntekijän akuutteja tarpeita uuden oppimiseen, mutta sillä voi olla kauaskantoisiakin hyötyjä työntekijöille.

”Kurssien käyminen voi sytyttää kipinän tutkintoon tähtääviin opintoihin”, Kähkönen sanoo.

Kuva: Murata

Hanna-Riikka Myllymäki

Director, Lifewide Learning Development and Partnerships
Tutustu Aallon elämänlaajuisen oppimisen palveluihin

kuva pikku finlandian puupilarista ja teksti time out

Aalto Squad students on campus
Opinnot Julkaistu:

Hakijoiden määrä Aalto-yliopistoon kasvoi kevään toisessa yhteishaussa

Suomen- ja ruotsinkielisiin kandidaattikoulutuksiin oli 13 500 hakijaa
Nuoret arkkitehdit istuvat ulkoportaikossa ja hymyilevät
Yhteistyö Julkaistu:

Ella Kaira ja Matti Jänkälä kuratoivat Suomen paviljongin vuoden 2025 näyttelyn Venetsiassa

Arkkitehtikaksikon näyttelykonseptin tematiikka on modernin arkkitehtuurin säilyttäminen.
Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu: