Aalto-yliopisto edennyt viidessä vuodessa kohti tavoitteitaan

Hallitus hyväksyi toimintakertomuksen ja tilinpäätöksen 27.3.2015.

Vuosi 2014 oli Aalto-yliopiston viides toimintavuosi. Yliopisto eteni strategiansa mukaisesti kohti tavoitettaan taloudellisen tilanteen haasteista huolimatta.

Viidessä vuodessa (2010–2014) kilpaillun tutkimusrahoituksen määrä (Suomen Akatemialta, EU:n puiteohjelmista ja Tekesin FiDiPro-ohjelmasta saatu rahoitus) on kasvanut 27 prosenttia. Kansainvälisten vertaisarvioitujen tieteellisten artikkeleiden määrä on kasvanut vuodesta 2010 vuoteen 2014 kaikkiaan 19 prosenttia. Kandidaatin ja maisterin tutkintojen koulutusohjelmat ovat käyneet läpi mittavat uudistukset.

Professorien urajärjestelmä toteuttaa strategiaa

Aalto-yliopiston tärkein strateginen investointi on professoreiden urajärjestelmä, tenure track. Urajärjestelmään avataan paikkoja tutkimuksen vahvuusalueille. Vuoden 2014 loppuun mennessä tenure track -urajärjestelmään oli avattu kaikkiaan 246 uutta paikkaa ja näistä 206 oli täytetty. Urapolun käyttöönotto on lisännyt myös merkittävästi akateemisen henkilöstön kansainvälisyyttä, täytetyistä paikoista 31 prosenttia oli kansainvälisiä rekrytointeja.

Tutkimuksen ja opetuksen edellytykset turvataan toimintaa tehostamalla

Aalto-yliopiston perustamisen yhteydessä sille annettiin kansallinen erityistehtävä tukea korkeatasoisen tutkimuksen ja opetuksen keinoin Suomen kilpailukykyä ja hyvinvointia. Vuonna 2014 yliopiston erityistehtävän rahoitusta leikattiin edelleen 10 miljoonaa euroa. Turvatakseen tutkimuksen ja opetuksen edellytykset yliopisto haki säästöjä tehostamalla tukipalveluita sekä tilankäyttöä. Palveluhenkilöstön määrä laski vuoden 2014 aikana 8 prosenttia ja tilankäyttö pieneni 4 prosenttia.

Tilinpäätös alijäämäinen

Yliopiston pro forma -tuloslaskelman mukainen alijäämä vuonna 2014 oli 11 miljoonaa euroa (vuonna 2013 2 miljoonaa euroa). Operatiivisen toiminnan tuotot vuonna 2014 olivat 389 (418) miljoonaa euroa, josta 266 (275) miljoonaa euroa oli valtion budjettirahoitusta. Operatiivisen toiminnan kokonaiskustannukset olivat 400 (420) miljoonaa euroa, josta henkilöstökulut olivat 64 prosenttia ja tilakulut 17 prosenttia.

Sijoitustoiminnan ylijäämä oli 39 (31) miljoonaa euroa ja varainhankinnan ylijäämä 5 (5) miljoonaa euroa. Aalto-yliopiston tilikauden nettoylijäämä oli siten 33 (33) miljoonaa euroa. Yliopiston taseen loppusumma kasvoi 1 075 miljoonasta eurosta 1 101 miljoonaan euroon.

Aalto-yliopistosta ja sen tytäryhtiöistä koostuvan Aalto-yliopistokonsernin tilikauden ylijäämä oli 36 (39) miljoonaa euroa. Konsernin taseen loppusumma tilikauden lopussa oli 1 405 (1 376) miljoonaa euroa.

Aalto-yliopiston hallitus hyväksyi vuoden 2014 tilinpäätöksen ja toimintakertomuksen kokouksessaan 27.3.2015.

Tiedotetta on editoitu 30.3.2015 klo 15.10. Korjattu kansainvälisten artikkeleiden määrän kasvu.

Lisätietoja:

Talousjohtaja Marianna Bom
Aalto-yliopisto

Mikkelin IB-ohjelma 35 vuotta
Yliopisto Julkaistu:

Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä