Aalto-yliopisto aloittaa muutosneuvottelut Aalto ARTS Books -yksikössään

Neuvotteluiden piirissä on neljä henkilöä. Mahdollinen vähennystarve on enintään kaksi henkilöä.
Aalto ARTS BOOKS Photo Mikko Raskinen
Kuva: Mikko Raskinen

Aalto-yliopisto aloittaa 28.11.2022 muutosneuvottelut, jotka koskevat Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulussa toimivan Aalto ARTS Books -julkaisuyksikön henkilökuntaa. Neuvotteluiden piirissä on neljä henkilöä. Alustavien arvioiden mukaan mahdollinen vähennystarve on enintään kaksi henkilöä.

Aalto ARTS Books julkaisee taiteen, muotoilun ja arkkitehtuurin alan kirjallisuutta: tutkimusteoksia, oppi- ja käsikirjoja, taidekirjoja sekä yleistajuisia teoksia ja Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun väitöskirjoja. Aalto-yliopisto harkitsee Aalto ARTS Booksin toiminnan supistamista ja uudelleen organisoimista. Jatkossa toiminta keskittyisi väitöskirjatasoisiin, taiteellisiin opinnäytetöihin sekä valikoituihin oppimateriaaleihin, ja Aalto ARTS Books luopuisi tappiollisesta kaupallisesta toiminnastaan. Suunnitelluista muutoksista huolimatta kaikki Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun väitöskirjat olisivat jatkossakin vapaasti saatavilla.

Aalto ARTS Booksin toiminnan suunniteltu supistaminen on yhteydessä Aalto-yliopiston sekä Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun laajempaan pyrkimykseen keskittyä ydintehtäviinsä ja organisoida toimintansa ydintehtäviä parhaiten tukevaksi. Suomen nykyisen hallitusohjelman tavoitteiden mukaisesti Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu on viime vuosina kasvattanut merkittävästi opiskelijamääriään, samalla kuitenkin korkeakoulun ja koko Aalto-yliopiston suhteellinen rahoitus on pienentynyt. Taloudellisen toimintaympäristön muututtua Aalto ARTS Booksin toimintaa on arvioitava uudelleen.

Lisätiedot:
Tuomas Auvinen, dekaani, Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu
puh. +358 50 64848

Mikkelin IB-ohjelma 35 vuotta
Yliopisto Julkaistu:

Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä