Aalto-yliopisto 5. sijalle Euroopassa tuotantotalouden ja toimitusketjujen empiirisessä tutkimuksessa

SCM Journal List -luokitus arvioi yliopistoja alan huipputason lehdissä julkaistujen tutkimusten perusteella.
scm_ranking_5_fi_fi.png

Aalto-yliopisto sijoittui Euroopassa sijalle viisi erityisellä vahvuusalueellaan empiirisessä tutkimuksessa ja sijalle 11 yleisessä sarjassa.

Maailmanlaajuisesti Aalto-yliopisto sijoittui maaliskuussa sijalle 30 alan empiirisessä tutkimuksessa. Katso lisätietoja luokituksesta SCM Journal List -rankingin verkkosivustolta.

”Olemme ylpeitä siitä julkaisujen sarjasta useissa korkeatasoisissa tiedelehdissä, kuten alan johtavassa Journal of Operations Management -lehdessä”, tuotantotalouden laitoksen johtaja professori Risto Rajala sanoo.

Aalto-yliopisto erottuu edukseen monista maailman suurista yliopistoista hyvien ja molemminpuoliseen luottamukseen perustuvien yrityssuhteiden avulla. Niiden ansiosta suuri osa Aallon akateemisesta tutkimuksesta perustuu tosielämän ongelmiin ja tapaustutkimuksiin. Tutkimuksemme vastaa suuriin yhteiskunnallisiin haasteisiin, muun muassa kestävään kasvuun teollisuuden aloilla. Tämänhetkinen tutkimuksemme tarkastelee koko globaalin liiketoiminnan murrosta teknologian kehityksen ajamana.

”Luokitustulokset eivät ole varsinainen tavoitteemme, mutta ne ovat osoitus kehityskaaresta, joka perustuu lahjakkaiden tutkijoidemme kovaan työhön kaikilla empiirisen tutkimuksen aloilla: systemaattisessa tiedonkeruussa, huolellisessa analyysissa, oivaltavien yhdistelmien tekemisessä ja tulosten kiteyttämisessä uraauurtavalla tavalla”, Rajala kertoo.

Yritysten kanssa tehtävän tiiviin yhteistyön lisäksi Aalto-yliopiston tuotantotalouden ja palvelujen johtamista koskeva tutkimus hyötyy monitieteisestä lähestymistavasta ja tutkimusmenetelmistä.

”Monet Aallon laitokset ja ryhmät antavat alalle oman panoksensa. Tuotantotalouden laitoksen lisäksi matematiikan ja systeemianalyysin laitoksen ja tietotekniikan laitoksen professorit ja tutkijat ovat tutkimuksissamme elinehto”, Rajala huomauttaa.

Yhteistyöhalu ja tieteellinen uteliaisuus valetaan alamme tutkijoihin jo opintojen alusta alkaen.

”Opiskelijamme oppivat tekemällä ja tutkimalla tosielämän tapauksia toimeksiantojen myötä. Tutkinto-ohjelmamme perustuvat strategiseen johtamiseen, yrittäjähenkiseen johtamiseen sekä toimintojen ja palvelujen digitalisaatioon. Huippuopiskelijat halutaan usein teollisuuteen tekemään diplomityönsä yhteistyöhankkeissa, ja he kykenevät relevanttiin ja kunnianhimoiseen analyyttiseen tutkimukseen.”

SCM Journal Listin empiirisen tutkimuksen arviointi perustuu pääasiassa julkaisuihin empiirisesti suuntautuneissa tiedelehdissä (mukaan lukien Decision Sciences Journal, Journal of Business Logistics, Journal of Operations Management ja Journal of Supply Chain Management). Analyyttisen tutkimuksen sijoitus perustuu artikkeleiden julkaisuun analyyttisesti suuntautuvissa tiedelehdissä (mukaan lukien Management Science, Manufacturing and Service Operations Management, Operations Research ja Production and Operations Management).

Lisätietoja:
Risto Rajala, professori
Tuotantotalouden laitoksen johtaja
Aalto-yliopisto

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja