Aalto University Executive Education -konsernin tulos kasvoi sopeutustoimista huolimatta

Asema kansainvälisessä kärkijoukossa jatkoi vahvistumistaan. Aalto PRO -liiketoiminnan sekä Aasian toimintojen kannattavuus parani olennaisesti.

Aalto University Executive Education -konsernin viime vuoden liiketulos kasvoi tyydyttävästi sopeutustoimista huolimatta. Se nousi edelliseen vuoden notkahduksen jälkeen 0,4 miljoonaan euroon (0,2 M€ vuonna 2014) huolimatta mittavista noin kolmeakymmentä henkilöä koskettaneista vähennyksistä ja näiden aiheuttamista kertaluonteisista kustannuksista.

Aasian toimintoja vahvistettiin Singaporen toimipisteen rakenteita ja prosesseja uudistamalla sekä solmimalla uusia alueellisia ja globaaleja kumppanuuksia. Lisäksi kasvupanostuksia suunnattiin entistä vahvemmin myös yrityskohtaisiin ohjelmiin uusilla markkina-alueilla, kuten Indonesiassa.  Myös asiantuntijoihin ja erikoisosaajiin keskittyvän Aalto PRO -liiketoiminta-alueen tulos vahvistui valmennusportfolion uudistamisen myötä.

Liikevaihto nousi hienoisesti edellisestä vuodesta 17,1 miljoonaan euroon (17 M€ vuonna 2014). Yrityskohtaisia ratkaisuja konserni toteutti globaalisti kaikkiaan noin 80. Viime vuonna pitkiin Degree-ohjelmiin sekä lyhyempiin avoimiin valmennuksiin ja koulutusohjelmiin osallistui noin 5 400 henkilöä.

Aalto-yliopistoyhteisölle kanavoitui 2,2 miljoonaa euroa

Konsernin kokonaisvaikuttavuus Aalto-yliopistoyhteisössä jatkoi kasvuaan. Yhtiön toiminnasta kanavoitui eri muodoissa, kuten osinkoina, opetuspalkkioina ja vuokrina yliopistoyhteisölle yhteensä noin 2,2 miljoonaa euroa (1,9 M€ vuonna 2014).

‒ Vaikka toimimme täysin liiketaloudellisin ehdoin, on monelle asiakkaallemme tärkeää vaikuttaa samalla välillisesti Aalto-yliopiston toimintaedellytysten ja vaikuttavuuden vahvistamiseen, kertoo toimitusjohtaja, professori Pekka Mattila.

‒ Tärkein kehitystämme ohjaava mittari on kohottava vaikutus sekä yksilöihin että organisaatioihin. Olemme panostaneet paljon löytääksemme parempia mittareita myös pitkän aikavälin kehityksen rehelliseen arviointiin, jatkaa Mattila.

Nousu kansainvälisessä kärjessä jatkuu

Maailman arvostetuimmassa, Financial Times -lehden vuosittaisessa vertailussa Aalto EE sijoittui liikkeenjohdon valmennusta tarjoavien bisneskoulujen arvioinnissa sijalle 47. ja kuuluu siten ainoana suomalaisena toimijana 0,4 prosentin globaaliin parhaimmistoon.

Aalto Executive MBA -ohjelman kansainvälinen sijoitus oli 76. - peräti seitsemän sijaa edellisvuotta parempi. Maailmassa on jopa yli 3 000 EMBA-ohjelmaa, joista Financial Timesin vertailu julkaistaan vain sadan parhaan osalta.

Lisätietoja:
Pekka Mattila
valtiot. tri, toimitusjohtaja, professori (Professor of Practice)
Aalto University Executive Education Oy
Puh.: 040 738 7221

Aalto University Executive Education Oy

Aalto University Executive Education tarjoaa korkealaatuisia liikkeenjohdon kehittämispalveluja (Aalto EE) ja asiantuntijoiden täydennyskoulutusta (Aalto PRO) sekä palveluita yrittäjyyden kehittämiseksi (Aalto ENT). Monipuolisessa kokonaisuudessa yhdistyvät käytännön osaaminen ja Aalto-yliopiston uusin tutkimustieto. Yhtiön vahvuuksia ovat globaali toimintamalli ja monipuolinen tarjonta. Suomen ja Singaporen lisäksi Aalto EE tarjoaa ohjelmia Puolassa, Ruotsissa, Etelä-Koreassa, Taiwanissa, Kiinassa, Indonesiassa, Iranissa sekä Baltiassa ja Venäjällä. Aalto University Executive Educationilla on kolme arvostettua laatuleimaa eli akkreditointia: AACSB, AMBA ja EQUIS. Se kuuluu näin ollen maailman instituutioista koostuvaan 0,4 prosentin parhaimmistoon.

URL kopioitu

Aalto Squad students on campus
Opinnot Julkaistu:

Hakijoiden määrä Aalto-yliopistoon kasvoi kevään toisessa yhteishaussa

Suomen- ja ruotsinkielisiin kandidaattikoulutuksiin oli 13 500 hakijaa
Nainen seisoo ulkona kädet levitettynä sivuille. Taustalla näkyy kaupunki, merta ja vuoria.
Opinnot Julkaistu:

Fia Hedman pääsi kehittämään taitojaan ja oppi valtavasti uutta korkeakouluharjoittelijana Kauppakorkeakoulun ulkoisten suhteiden yksikössä

Bella-Fia Hedman työskenteli syksyllä 2023 neljän kuukauden ajan viestinnän ja markkinoinnin harjoittelijana Kauppakorkeakoulun ulkoisten suhteiden yksikössä.
KPMG:n räätälöity projekti, tiimi koolla
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Opiskelijaprojektissa analysoitiin KPMG:n asemaa Suomen nopeasti kasvavilla konsultointimarkkinoilla

Tutkimuksen mukaan konsultointimarkkinat ovat kasvaneet poikkeuksellisen paljon viimeisten viiden vuoden aikana. Teknologiakonsultointi on viitoittanut kasvua ja se muodostaa suurimman osan markkinoista.
Charlotte Henriksson, Kauppiksen opiskelija
Opinnot Julkaistu:

Alppihiihdossa tarvitaan lihasvoimaa, nopeutta, kestävyyttä ja henkistä kanttia

Alppihiihtäjä Charlotte Henriksson opiskelee ensimmäistä vuottaan Kauppakorkeakoulussa.