Aalto–Tongji -yhteistyö palkittiin ympäristötaiteen kilpailussa

Taiteilijat Bao Xiying Tongji-yliopistosta ja Jarmo Suominen Aalto-yliopistosta ovat saaneet kolmannen palkinnon Espoon kaupungin julkisessa taidekilpailussa teoksellaan "Light of my life" (Elämäni valo).
nayttokuva_2018-04-03_kello_13-09-54_fi_fi.png

Espoon kaupungin järjestämässä taidekilpailussa haettiin taideteosta Alberganportin kevyen liikenneväylän alikulkutunneliin Leppävaarassa. Alikulku on noin 18 metriä pitkä ja se on osa Alberganpromenadin jalankulku- ja pyöräilyväylää. Taidekilpailun tavoitteena oli löytää paikkaan soveltuva taideteos. Kilpailuun tuli lähes 90 ehdotusta. Palkintoseremonia järjestettiin 6. huhtikuuta Espoossa.

"Light of my life" -teosehdotus on toteutukseltaan graafinen ja pelkistetty sekä mustavalkoisuutta ja valoa hyödyntävä. Teos perustuu elävään ja vapaaseen piirrosjälkeen, joka vie ajatukset kulttuurin alkujuurille esihistoriallisen ajan luolamaalauksiin ja taiteen perustavanlaatuiseen rooliin inhimillisenä ilmaisukeinona. Erityinen vahvuus teoksessa on suunnitelma osin yhteisöllisestä toteutuksesta. Teoksen kautta moni voi jättää jäljen ympäristöönsä. Teos on monitasoinen, energinen ja dramaattinen teos, jossa historia ja nykyhetki ovat vahvasti läsnä.

Palkittu työ sekä muita töitä nähdään tekijöiden seuraavan näyttelyn avajaisissa 24. huhtikuuta Guangdongin teknillisessä yliopistossa Guangzhoussa. Näyttelyssä nähdään paikkasidonnainen piirustusperformanssi sekä näytteitä heidän aiemmasta teoksestaan NOW, HERE and ME. Teos on Baon ja Suomisen jatkuvaa yhteistoimintaa, jonka paikkasidonnaisia piirustuksia on toteutettu Yhdysvalloissa, Suomessa, Kiinassa ja Japanissa.

Suominen on palveluarkkitehtuurin professori Aalto-yliopiston arkkitehtuurin laitoksella sekä Tongji-yliopiston Design and Innovation -koulussa, jonka kanssa Aalto-yliopistolla on yhteistyösopimus. Bao Xiying on taiteilija ja opiskelija Tongji-yliopiston Design and Innovation -koulussa. He ovat tehneet taideteoksia myös Aalto-yliopiston tiloihin: tilapäisen teoksen Dipoliin syksyllä 2017 sekä pysyvän työn A-Gridin aula-auditorioon.

Lisätietoa:

Professori Jarmo Suominen, Aalto-yliopisto, [email protected]

Suomisen ja Baon taidetta: now-here.me

Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Saastamoisen säätiön edustajat
Yhteistyö Julkaistu:

Saastamoisen säätiö toimii aktiivisesti edistääkseen tiedettä ja taidetta kansainvälisesti

Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja tuen kohdistaminen nuorten hyväksi on säätiölle tärkeää.
Ursula von der Leyen pitämässä avajaispuhetta
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

New European Bauhaus -festivaali toi yhteen Euroopan päättäjiä ja monialaisen kestävän kehityksen asiantuntijoita

Aalto-yliopisto oli mukana New European Bauhaus -festivaalilla kestävää rakentamista käsittelevällä näyttelyllään Time out! Rethinking construction.
Biomateriaaleja
Yhteistyö Julkaistu:

Metsien tuottamaa arvonlisää on mahdollista nostaa merkittävästi

Metsäbiotalouden tiedepaneelin ensimmäisen selvityshankkeen tulokset on julkaistu. Laskelmien mukaan metsien tuottamaa arvonlisää on mahdollista nostaa merkittävästi ilman lisähakkuita: selvityksen mukaan vuonna 2035 Suomen metsistä voitaisiin saavuttaa jopa 15,6 miljardin euron arvonlisä, mikä tarkoittaa 80 % kasvua verrattuna vuoden 2019 tasoon.