Aalto Start-Up Centeristä syntyneet menestystarinat on koottu kirjaksi

Kirjassa kerrotaan kahdentoista Aallon yrityskiihdyttämön suojatin tarina yrittäjien omin sanoin.

Uunituoreen Gasellitarinoita Aalto Start-Up Centeristä -kirjan tarinoissa yrityshautomossa olleet yrittäjät ja yritysten johto- ja avainhenkilöt kertovat, miten heidän yrityksensä on kehittynyt hautomovaiheen jälkeen.

Tarinoista heijastuu vahvasti, miten yrittäjillä ja henkilöstöllä on yrityksen tuottamiin tuotteisiin ja palveluihin vankkaa ammattiosaamista. Yrittäjät uskovat omaan tekemiseensä ja ovat valmiita kyseenalaistamaan aikaisemmin omaksutut toimintatavat. Hautomon kautta he ovat saaneet eväitä vahvojen verkostojen luomiseen ja yhteistyöhön. Yrittäjämäinen toimintatapa on heidän tavaramerkkinsä.

– Yrittäjien kertomista tarinoista selviää heidän näkemyksensä yrityksen kehittämisestä ja hautomoyhteisön merkityksestä yritysten kasvulle ja menestykselle, taustoittaa kirjaprojektia vetänyt Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun Pienyrityskeskuksen tutkimusjohtaja Markku Virtanen.

Lähes 1 500 työpaikkaa

Yrityshautomosta oli vuoden 2013 loppuun mennessä irtaantunut 460 yritystä. Näistä alumniyrityksistä 5 prosenttia eli 9 yritystä oli vuosien 2010–2013 seurantatutkimuksessa niin sanottuja aikuisia gaselliyrityksiä.

Yritys saa gasellin tittelin, jos se täyttää tanskalaisen Borsen-lehden määrittelemät neljä ehtoa. Tarkasteluajankohtana 2010–2013 liikevaihdon kasvun oli oltava yli 100 prosenttia ensimmäisestä tilinpäätöksestä viimeiseen. Lisäksi liikevaihdon oli oltava positiivinen kaikkina näinä vuosina, sen tuli olla yli 135 000 euroa jokaisena neljänä tilivuotena ja liiketoiminnan tuloksen piti olla positiivinen.

Tähän kirjaan haastatellut 12 gaselliyritystä ovat luoneet lähes 1 500 työpaikkaa ja niiden yhteenlaskettu liikevaihto on yli 234 miljoonaa euroa.

Rovio on suurin työllistäjä

Hautomoyritysten toimialat edustavat laajasti eri liiketoimintoja. Mukana on elokuvien ja televisio-ohjelmien tuotantoa tekeviä yrityksiä, tietokonepelien kustantamiseen keskittyviä yrittäjiä, mainostoimistoja, lakiasiaintoimistoja ja liikkeenjohdon konsultointiin erikoistuneita yrityksiä.

Aalto Start-Up Centeristä lähtöisin oleva Rovio Entertainment Oy on noussut henkilöstömäärällä mitattuna suuryritysluokkaan työllistäen yli 700 henkilöä. Keskisuurista yrityksistä (henkilöstömäärä 50–250) kirjassa tarinansa kertoo kuusi yritystä. Nämä ovat Blue Media Oy, Fondia Oy, Frozenbyte Oy, Futurice Oy, Global Intelligence Alliance Group Oy ja Sininen Meteoriitti Oy. Loput viisi yritystä eli Estime Oy, Footbalance Systems Oy, PTCServices Oyj, Santelo Oy ja Zipipop Oy ovat vielä pieniä, alle 50 henkilöä työllistäviä yrityksiä.

Lisätiedot:
Markku Virtanen
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu
Pienyrityskeskus
puh. +358 40 754 5539

Linkki kirjaan: https://aaltodoc.aalto.fi/bitstream/handle/123456789/15683/isbn9789526061436.pdf?sequence=1

Aalto Start-Up Center -yrityshautomon toiminta käynnistyi Helsingin kauppakorkeakoulussa vuonna 1997. Taideteollisen korkeakoulun yrityshautomo Arabus liitettiin tähän hautomoon vuonna 2009. Kun Aalto-yliopisto aloitti toimintansa vuoden 2010 alussa, nimeksi vakiintui Aalto Start-Up Center.

Vuonna 2103 Aalto Start-Up Centerin vuosibudjetti on ollut noin 750 000 euroa, josta Uudenmaan ELY-keskuksen ja Helsingin kaupungin tuki on kattanut yhteensä n. 56 %. Vuodesta 2014 lähtien hautomo ei ole saanut julkista tukea ELY-keskukselta. Hautomoyritykset ovat aiemmin voineet hakea myös yrityshautomotukea, mutta myös tämän tuen myöntö on lopetettu. Tarinoiden perusteella voittoa tavoittelematon hautomotoiminta on kustannustehokasta ja sen edistämiseen ja ylläpitoon kannattaa suunnata myös julkista tukea. Alkuvaiheessa yrittäjille myönnettävä pieni tuki mahdollistaisi toiminnan kehittämisen ja kokeilun pienellä riskillä ja opettaisi taloudelliseen toimintatapaan.

Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Mikkelin IB-ohjelma 35 vuotta
Yliopisto Julkaistu:

Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Metallikuutio, jota kädet koskettaa