Aalto sai kahdeksan uutta akatemiatutkijaa

Aallon uusista akatemiatutkijoista puolet työskentelee teknillisen fysiikan parissa.

Suomen Akatemian torstaina 11. toukokuuta julkistamat rahoituspäätökset tuovat Aaltoon kahdeksan uutta akatemiatutkijaa ja 13 tutkijatohtoria. Rahoitus kohdistuu luonnontieteiden ja tekniikan aloille. Akatemiatutkijoiden osuus Aaltoon tulleesta rahoituksesta on 3 476 000 euroa ja tutkijatohtoreiden 3 333 000 euroa. Akatemiatutkijatehtävät ovat viisivuotisia ja tutkijatohtoritehtävät kolmevuotisia.

”Aallon kannalta kokonaistulos on jälleen erinomainen. Olen erittäin ylpeä sekä akatemiatutkijoiden että tutkijatohtoreiden hienosta työstä niin tutkimuksen kuin tutkimusrahoituksen saralla”, sanoo Aalto-yliopiston vararehtori Tuija Pulkkinen.

Uudet akatemiatutkijat ovat vahvasti kansainvälistä joukkoa.

”Tuoreet rahoituspäätökset kertovat siitä, että tutkimuksemme on jo maailman huippua valikoimillamme alueilla. Uusia lahjakkaita tutkijoita ei kuitenkaan saada Suomeen ilman vahvaa pohjaa, ja tässä kansainvälisen tason jo saavuttaneet monikansalliset tutkijaryhmät ovat tärkeitä”, Pulkkinen sanoo.

Kahdeksasta uudesta akatemiatutkijasta neljä työskentelee teknillisen fysiikan alueella. "Teknillisen fysiikan menestys Suomen Akatemian rahoitushauissa ei ole tullut yllätyksenä, sillä taustalla on vuosikymmenten mittainen rakennustyö", sanoo professori ja teknillisen fysiikan laitoksen johtaja Matti Kaivola.

”Olemme panostaneet määrätietoisesti tietyille tutkimusaloille eli kiinteän aineen fysiikan ja materiaalifysiikan tutkimukseen. Tavoitteenamme on olla maailman huippua näillä aloilla. Kunnianhimon taso on siis asetettu riittävän korkealle”, Kaivola sanoo.

Jotta tutkijalahjakkuudet ympäri maailman löytävät Aaltoon, tarvitaan paitsi huipputason tutkimusryhmiä myös kokeellista tutkimusta tukevaa infrastruktuuria. Tätä edustaa Aalto-yliopistossa esimerkiksi Kansallinen mikro- ja nanoteknologian infrastruktuuri OtaNano.

Yhtenä esimerkkinä Aallon teknillisen fysiikan huippututkimusalueista Matti Kaivola mainitsee akatemiatutkijaksi valitun Kuan Tanin edustaman alan, kvanttiteknologiat. Kvanttiteknologioiden kehitykseen halutaan panostaa niin Aallossa kuin Euroopan unionissakin, joka on tulevaisuudessa käynnistämässä mittavaa alan lippulaivahanketta.

Akatemiatutkijat

Parinya Chalermsook, tietotekniikan laitos: Kombinatoriikka Graph Pakkaukset ja Online Binary Search Trees, 434 485 e

Xi Chen teknillisen fysiikan laitos: Laskennallinen tutkimus fluoresoivista hopea klustereista biosensori ja biokuvantamis sovelluksiin, 434 485 e

Heikki Nieminen, neurotieteen ja lääketieteellisen tekniikan laitos: Ultraääniavusteinen ohutneulabiopsia - äänen ja kudoksen väliset vuorovaikutukset, 434 485 e