Aalto-professori Olli Ikkalalle arvostettu Humboldt Research –palkinto

Palkinnon johdosta Olli Ikkala aloittaa tutkimusyhteistyön saksalaisen Bayreuthin yliopiston kanssa. Hankkeessa yhdistetään funktionaalisten ja nanomateriaalien asiantuntemusta.
Olli Ikkala. Kuva: Lasse Lecklin.
Kuva: Lasse Lecklin.

Professori Olli Ikkala on saanut Humboldt Research -palkinnon. Alexander von Humboldtin säätiö haluaa palkinnon avulla osoittaa arvostusta kansainvälisten tutkijoiden merkittävää uraa kohtaan. Palkittujen tutkijoiden tutkimustuloksilla, uusilla teorioilla ja näkemyksillä on ollut ja tulee jatkossakin olemaan merkittävä vaikutus heidän omaan tutkimusalaansa.

Palkinnon johdosta Olli Ikkala aloittaa tutkimusyhteistyön professori Josef Breun kansssa Bayreuthin yliopistosta. Uudessa hankkeessa yhdistyy Olli Ikkalan asiantuntemus funktionaaleista materiaaleista Josef Breun osaamiseen 2D-nanomateriaaleista.

Professori Ikkala on aikaisemmin saanut arvostetun, 2,5 miljoonan euron Euroopan tutkimusneuvoston Advanced Grant -rahoituksen kahdesti, vuosiksi 2012–2016 ja 2017–2021. Hän on toiminut Suomen Akatemian nimittämänä akatemiaprofessorina kaksi kautta, 2005–2010 ja 2012–2016. Ikkala on myös johtanut viisi vuotta tutkimuksen kansallista huippuyksikköä Centre of Excellence in Molecular Engineering of Biosynthetic Hybrid Materials (HYBER). Huippuyksikössä työskentelee noin 100 tutkijaa eri tieteenaloilta.

Ikkala on urallaan julkaissut yli 300 vertaisarvioitua tieteellistä artikkelia, joihin on viitattu yhteensä yli 18 000 kertaa. Ikkala tutkii muun muassa oppivia materiaaleja.

Olli Ikkala

Aalto Distinguished Professor

Henri Hentilä, Henrik Kahanpää & Alec Wright.
Palkinnot ja tunnustukset, Opinnot Julkaistu:

Mikä on parasta tohtoriopinnoissa? Palkitut sähkötekniikan tohtorit kertovat

Elli Leppänen, Henri Hentilä, Henrik Kahanpää ja Alec Wright palkittiin erinomaisista väitöskirjoista.
Kaksi mieshenkilöä juhlapuvuissa kiltalippujen edessä
Palkinnot ja tunnustukset, Yliopisto Julkaistu:

68 tohtoria ja viisi kunniatohtoria – katso kuvat tekniikan alan tohtoripromootiosta

Vuoden 2024 tekniikan alan juhlallinen tohtoripromootio järjestettiin pe 14.6. Dipolissa.
Tiny plant with text aside Unite! Seed Fund 2024
Palkinnot ja tunnustukset, Yhteistyö Julkaistu:

Unite! Seed Fund 2024: Aalto mukana 13 rahoitusta saaneessa hakemuksessa

Unite! Seed Fund -rahaston tavoitteena on kannustaa ja tukea opettajien, tutkijoiden ja opiskelijoiden yhteistyöhankkeita.
Kunniatohtori Ashok Kumar
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto-yliopiston uusi tekniikan kunniatohtori Ashok Kumar on biotekniikan uranuurtaja

Professori Askhok Kumar on maailmanlaajuisesti palkittu biotekniikan tutkija ja uranuurtaja.