Aalto Main Street: Otaniemen kampusalueelle elävää, jaettua katutilaa

’Aaltoscape’, Kerttu Kaisanlahti / Aalto University
Yksi kurssitöistä on Aalto-yliopiston maisteriopiskelija Kerttu Kaisanlahden ’Aaltoscape’. Siinä puutarhurit, arkkitehdit ja opiskelijat yhdessä luovat ‘vihreän selkärangan’ kampuksen halki, aina Helsinkiin saakka.

Kuvittele tyypillinen kaupungin katu: sen varrella on todennäköisesti parkkipaikkoja ja loput katualueesta onkin pyhitetty autoille. Helposti käy mielessä, että tällainen liikenteen määrittävä ympäristö ei ole katu ollenkaan, se on pelkkä tie. Voisiko kaupunkien katuja ja muuta urbaania tilaa hyödyntää enemmän ihmisten ja luonnon tarpeita kunnioittaen? Voisiko tällainen varsin epäinhimillinen, vain liikennettä tukeva tila muuntua eläväksi ja jaetuksi tilaksi, joka tukee yhteisöllisyyttä?  Ja miten tällainen muutos tapahtuisi yliopiston kampusalueella?

Aalto-yliopiston arkkitehtuurin laitos ja Lontoon Royal College of Art -yliopiston palvelumuotoilukurssi paneutuivat näihin kysymyksiin monialaisella maisterikurssilla. “Aalto Main Street: City as a Service” -projektissa haluttiin uudelleen määrittää julkista tilaa ja luoda aktiivista, elävää katutilaa Otaniemen kampusalueelle. Kurssia vetivät professori Antti Ahlava Aallosta sekä tohtori ja muotoilustrategi Nicolás Rebolledo Royal College of Artista.

‘New activities’, Meng Xu / Aalto University
Aalto-yliopiston opiskelijan Meng Xun konseptissa on tarkoitus luoda monenlaista, uudenlaista tilaa ja parantaa työn, opiskelun, asumisen tai vierailun edellytyksiä. Aikataulutuksen avulla kampus halutaan pitää aktiivisena ympäri vuoden, jopa loma-aikaan.

Projektin keskiössä olivat sekä julkinen ulkotila että palveluvalikoima opiskelijoille, henkilökunnalle ja alueen asukkaille. Kurssin lopputuloksena syntyi lukuisia kokeellisia, jaetun tilan konsepteja. Niissä ihmiset nähdään aktiivisina toimijoina, jotka ovat vuorovaikutuksessa keskenään mutta myös yliopiston ja muiden alueella toimivien organisaaatioiden, luonnon ja viheralueiden sekä koko kaupungin kanssa. Näissä visoissa katutila ei ole enää varattu vain autoille, vaan kaduilla voidaan viljellä kasveja, urheilla ja harrastaa, juhlia, järjestää kulttuuritapahtumia ja kokoontumisia, hengailla ja tavata ystäviä. Kurssilaisilla oli vahva usko siihen, että tällainen toiminta vetäisi kampusalueelle puoleensa monenlaisia kävijöitä. Lisäksi se tukisi opiskelijoiden, henkilöstön ja asukkaiden kokonaisvaltaista hyvinvointia.

‘Aalto Cultural Fund’, Valeska Noemi Mangel, Kristof van der Fluit & Benedetta Locatelli / Royal College of Art. Konseptissa elävöitetään Otaniemeä osallistavan rahoituksen keinoin, ‘artists-in-residence’-taiteilijoita hyödyntäen.

Mikä parasta, projekti on myöhemmin tarkoitus viedä toteutukseen yhdessä Aalto-yliopistokiinteistöt ACREn kanssa.

Lisätiedot:
Professori Antti Ahlava, arkkitehtuurin laitos

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun laskentatoimen maisteriopiskelija Milja Mieskolainen oli jo aiemmin pohtinut hakemista harjoitteluun Euroopan Unioniin, mutta oli ajatellut harjoittelupaikan saamisen olevan liian haastavaa. Keväällä 2023 hän kuitenkin huomasi ilmoituksen harjoittelupaikoista ja päätti kokeilla hakemista, sillä avoinna oli kiinnostava paikka talouden hallinnan ja EMUn valvontayksikössä. Hakeminenkaan ei osoittautunut vaikeaksi. Milja haki paikkaa, sai sen ja harjoittelu Euroopan Parlamentissa alkoi lokakuussa.
Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

YK viettää Maailman luovuuden ja innovaatioiden päivää 21. huhtikuuta. Kokosimme vinkkejä luovuuden oppimiseen.