Aalto Magazinen teemana terveysteknologia

Aalto University Magazine 14 tarkastelee voimakkaasti kasvavaa toimialaa, terveysteknologiaa.
Aalto University Magazine 14 cover

Terveyden ja hyvinvoinnin teknologisia ja yhteiskunnallisia ulottuvuuksia tutkitaan Aalto-yliopistossa laajasti. Vararehtori Tuija Pulkkinen muistuttaa, että tutkimusmaailman käytännöt ovat kansainvälisiä, ja tähtäimessä on saattaa tulokset aina myös globaaliin tietoisuuteen.

Lehden pääartikkeli Terveydestä vientituote käsittelee Health Capital Helsinki -hanketta. Tavoitteena on nostaa Helsingin seutu Pohjois-Euroopan johtavaksi terveysteknologian ja life sciences -osaamisen keskittymäksi.

Yliopiston professoreista artikkeleissa ovat esillä muiden muassa aivotutkimusta sekä Aallossa että Harvardissa tekevä Matti Hämäläinen, potilastietoa laskennallisesti hyödyntävä Kimmo Kaski ja hoitotyön prosesseja kansainvälisesti tunteva Paul Lillrank.

Kuka-palstan alumnihaastattelussa tavataan ”kasvuyritysten kummisetä”, terveysteknologia-alan konkari Olli Riikkala. Kolumnistina on alan yritysten yhteenliittymän, FiHTA ry:n toiminnanjohtaja Terhi Kajaste.

Kuvareportaasi In there kuljettaa toisenlaisiin tunnelmiin Berliiniin, valokuvataiteen pariin. Artikkeli kertoo Helsinki School -ohjelmasta, joka vie nuoria valokuvaajia kansainvälisille areenoille – ja maailmanmaineeseen.

Aalto University Magazine on luettavissa issuu.com-sivustolla, ja artikkeleiden englanninkielisiä käännöksiä on osoitteessa aalto.fi/magazine.

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
Kuva: Tima Miroschnichenko, Pexels.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus: Matalan hierarkian organisaatioissa isoja periaatekysymyksiäkin ratkotaan porukalla Slackissa

Aalto-yliopiston alumni, vieraileva tutkijatohtori Lauri Pietinalho New Yorkin yliopiston Sternin kauppakorkeakoulusta ja Aalto-yliopiston apulaisprofessori Frank Martela selvittivät tuoreessa tutkimuksessa, miten matalan hierarkian organisaatiot käsittelevät yhteisiä toimintaperiaatteita vastakkainasettelutilanteissa ja miten auktoriteetti niissä toimii.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.