Aalto International Talent -ohjelma käynnistyi viidennen kerran - "Lämpimästi tervetuloa Suomeen"

Kansainvälisiä opiskelijoita ja suomalaisia yrityksiä yhdistävässä ryhmämentorointiohjelmassa on tänä vuonna mukana yli 180 opiskelijaa ja 16 yritystä.
Students standing in line with their hands up at the Nokia headquarter lobby
Kuva: Kalle Kataila.

Vuoden 2024 Aalto International Talent -ohjelman 11. tammikuuta järjestetyn kickoff-tilaisuuden avasi Aalto-yliopiston rehtori Ilkka Niemelä. Hän kehotti opiskelijoita ottamaan kaiken irti ohjelmasta, joka tarjoaa erinomaisen mahdollisuuden rakentaa verkostoja ja oppia suomalaisesta työelämästä. Yritykset puolestaan pääsevät tapaamaan kansainvälisiä osaajia, jotka ovat elintärkeitä suomalaiselle yhteiskunnalle ja elinkeinoelämälle.

"En voisi kuvitella parempaa win-win-win -tilannetta kuin Aalto International Talent -ohjelma. Siitä hyötyvät niin opiskelijat, yritykset kuin yliopisto", Niemelä sanoi.

Official photo of the Managing Director of ABB Finland Pekka Tiitinen
Pekka Tiitinen valittiin Sähkötekniikan korkeakoulun vuoden alumniksi 2022. Kuva: ABB.

Paikallisen kielen opettelu kannattaa

Tilaisuuden puhujavieraana toimi ABB:n Suomen toimitusjohtaja Pekka Tiitinen, joka valittiin vuonna 2022 Sähkötekniikan korkeakoulun vuoden alumniksi. Tiitinen on ollut aktiivisesti mukana kehittämässä Aallon ja ABB:n välistä yhteistyötä ja toiminut Aallon ja sen opiskelijoiden puolesta.

”Sydämeni sykkii Aallolle”, Tiitinen totesi.

Puheenvuorossaan Tiitinen toivotti kansainväliset opiskelijat lämpimästi tervetulleiksi Suomeen ja kannusti heitä opettelemaan suomea. Vaikka työpaikalla pärjäisikin englanniksi, paikallisen kielen osaaminen tekee elämästä rikkaampaa. Myös Suomen ABB:lta ulkomaan komennukselle lähteviä kannustetaan opettelemaan paikallista kieltä.

”Kielen osaaminen on väylä ympäröivään yhteiskuntaan ja kulttuuriin”, muistutti Tiitinen, joka kertoi itsekin opiskelevansa edelleen uusia kieliä.

Tiitinen kehotti opiskelijoita myös keräämään mahdollisimman laaja-alaista osaamista opintojen aikana. Kaikkia tulevaisuuden osaamistarpeita ei kuitenkaan vielä osata ennakoida. Tärkeintä on innostus ja kyky oppia uutta.

”Elämä on oppimista”, Tiitinen muistutti.

Elämä on oppimista

Pekka Tiitinen, toimitusjohtaja ABB Suomi

ABB mentoroi tänä vuonna ohjelmassa kahta opiskelijaryhmää. Insinööritieteiden korkeakoulun tohtoriopiskelija Maria Yeganeh haki ABB:n ryhmään. ABB ja energia-ala kiinnostavat, sillä Yeganeh tutkii väitöskirjassaan vetymoottoreita.

”Toivon erityisesti oppivani lisää Suomen vetytaloudesta ohjelman aikana”, hän kertoi.

Ohjelman aloitustilaisuudessa yritykset tapasivat opiskelijaryhmänsä ensimmäistä kertaa ja suunnittelivat kevään tapaamisia ja niiden sisältöjä. Myös Yeganeh tapasi muiden opiskelijoiden kanssa ABB:n edustajat.

“Ensimmäinen tapaamisemme oli mahtava ja tuntuu, että opin jo nyt paljon. Olen todella iloinen, että pääsin mukaan ohjelmaan”, Yeganeh summaa.

Mikä on Aalto International Talent ‑ohjelma?

Aalto International Talent -ohjelma on Aalto-yliopiston kansainvälisten opiskelijoiden ja tulevaisuuden osaajia etsivien suomalaisyritysten vuosittainen ryhmämentorointiohjelma. Ohjelma tarjoaa mahdollisuuden avoimeen vuoropuheluun ja molempia osapuolia hyödyttäviin oppimiskokemuksiin. Seuraavan kerran ohjelmaan voi hakea syksyllä 2024.

Vuonna 2024 mukana olevat yritykset ovat: ABB, CGI Finland, CSC – IT Centre for Science, Deloitte, F-Secure, FiskarsGroup, If Insurance, Kemira,Konecranes, Murata, Nokia, NVIDIA Helsinki, Okmetic, Outokumpu, SSH Communications Security ja Valmet.

Aalto International Talent -ohjelma on osa Aalto Career Design Labin toimintaa.

Kaisa Paasivirta

Manager, Aalto International Talent Program

Women in Finance -tilaisuus, Annukka Paloheimo
Yhteistyö Julkaistu:

Pehmeitä taitoja kannattaa vahvistaa – ne ovat kovaa valuuttaa työmarkkinoilla

Kauppakorkeakoulu antaa valmiudet toimia niin ekstroverteille kuin introverteille sopivissa tehtävissä.
Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.
Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: