Aalto arvioitu globaalille innovatiivisten uudistajien listalle

Times Higher Education listasi 55 teknologiahaastajaa.

Aalto-yliopisto on mukana Times Higher Educationin (THE) 55 nousevan yliopiston ryhmässä. THE on tunnistanut ranking-aineistonsa pohjalta maailman yliopistojen joukosta ryhmän globaaleja suunnannäyttäjiä erityisesti uudenlaisen teollisuusyhteistyön alueella. THE kutsuu tätä ryhmää teknologiahaastajiksi, technology challengereiksi.

Times Higher Educationin mukaan teknologiahaastajat ovat perinteisten ja etabloituneiden eliittiyliopistojen takaa vahvasti nouseva innovatiivinen ryhmä, joka rakentaa menestyksensä erityisesti uudenlaiselle tutkimusyhteistyölle ja -rahoitukselle. Teknologiahaastajilla ei ole tukenaan samanlaisia resursseja kuin vanhoilla eliittiyliopistoilla, minkä vuoksi ne ovat reagoineet julkisen rahoituksen vähenemiseen hakemalla innovatiivisesti uudenlaisia rahoituslähteitä.

Aalto-yliopiston opiskelijat esittelivät tuotekehittelykurssin lopputöitään yrityksille ja yleisölle Product Design Gala -tapahtumassa keväällä 2016. PdP-kurssi on jo 20 vuoden ajan tuonut yhteen tekniikan, muotoilun ja kauppatieteiden opiskelijat ratkomaan teollisuuden haasteita ja kehittämään niihin huippuluokan ratkaisuja. Kuva: MIkko Raskinen.

THE toteaa edelleen, että teknologiahaastajia luonnehtii myös innovatiivisten, teknologiseen ja digitaaliseen vallankumoukseen liittyvien tutkimusalueiden edistäminen.  Innovaatiot ovat tyypillisesti teknologiahaastajien strategian ytimessä, ja niillä on vahvat yhteydet yrityksiin ja laadukasta tekniikan tutkimusta.

"Olemme systemaattisesti rakentaneet uutta luovaa ja korkeatasoista yliopistoa, joka on tiiviisti yhteydessä yritysten ja muun yhteiskunnan kanssa. Olen erittäin iloinen, että Aalto on valikoitunut innovatiivisten nousevien yliopistojen kärkijoukkoon kansainvälisessä vertailussa. Tämä on erinomainen tunnustus Aalto-yhteisön innostuneelle ja kovalle työlle, joka tuottaa jatkuvasti paranevia tuloksia", sanoo Aalto-yliopiston provosti Ilkka Niemelä.

THE:n tunnistaman 55 haastajayliopiston joukossa on seitsemän pohjoismaista yliopistoa. Aalto-yliopisto oli listalla ainoana Suomesta.Times Higher Education julkaisee vuosittain yliopistorankingia THE World University Rankings.

Lue artikkeli (timeshighereducation.com)

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa tietoliikenteessä vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi langaton viestintä.
Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Mikkelin IB-ohjelma 35 vuotta