Aalto arvioitu globaalille innovatiivisten uudistajien listalle

Times Higher Education listasi 55 teknologiahaastajaa.

Aalto-yliopisto on mukana Times Higher Educationin (THE) 55 nousevan yliopiston ryhmässä. THE on tunnistanut ranking-aineistonsa pohjalta maailman yliopistojen joukosta ryhmän globaaleja suunnannäyttäjiä erityisesti uudenlaisen teollisuusyhteistyön alueella. THE kutsuu tätä ryhmää teknologiahaastajiksi, technology challengereiksi.

Times Higher Educationin mukaan teknologiahaastajat ovat perinteisten ja etabloituneiden eliittiyliopistojen takaa vahvasti nouseva innovatiivinen ryhmä, joka rakentaa menestyksensä erityisesti uudenlaiselle tutkimusyhteistyölle ja -rahoitukselle. Teknologiahaastajilla ei ole tukenaan samanlaisia resursseja kuin vanhoilla eliittiyliopistoilla, minkä vuoksi ne ovat reagoineet julkisen rahoituksen vähenemiseen hakemalla innovatiivisesti uudenlaisia rahoituslähteitä.

Aalto-yliopiston opiskelijat esittelivät tuotekehittelykurssin lopputöitään yrityksille ja yleisölle Product Design Gala -tapahtumassa keväällä 2016. PdP-kurssi on jo 20 vuoden ajan tuonut yhteen tekniikan, muotoilun ja kauppatieteiden opiskelijat ratkomaan teollisuuden haasteita ja kehittämään niihin huippuluokan ratkaisuja. Kuva: MIkko Raskinen.

THE toteaa edelleen, että teknologiahaastajia luonnehtii myös innovatiivisten, teknologiseen ja digitaaliseen vallankumoukseen liittyvien tutkimusalueiden edistäminen.  Innovaatiot ovat tyypillisesti teknologiahaastajien strategian ytimessä, ja niillä on vahvat yhteydet yrityksiin ja laadukasta tekniikan tutkimusta.

"Olemme systemaattisesti rakentaneet uutta luovaa ja korkeatasoista yliopistoa, joka on tiiviisti yhteydessä yritysten ja muun yhteiskunnan kanssa. Olen erittäin iloinen, että Aalto on valikoitunut innovatiivisten nousevien yliopistojen kärkijoukkoon kansainvälisessä vertailussa. Tämä on erinomainen tunnustus Aalto-yhteisön innostuneelle ja kovalle työlle, joka tuottaa jatkuvasti paranevia tuloksia", sanoo Aalto-yliopiston provosti Ilkka Niemelä.

THE:n tunnistaman 55 haastajayliopiston joukossa on seitsemän pohjoismaista yliopistoa. Aalto-yliopisto oli listalla ainoana Suomesta.Times Higher Education julkaisee vuosittain yliopistorankingia THE World University Rankings.

Lue artikkeli (timeshighereducation.com)

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
Prinsessalle esitellään luonnollisia väriaineita
Yliopisto Julkaistu:

Thaimaan prinsessa Maha Chakri Sirindhorn vieraili Aalto-yliopistossa

Prinsessa seurueineen tutustui mm. tekstiilisuunnitteluun, Startup Saunaan, Aalto-yliopisto Junioriin sekä Aalto Ice Tankin toimintaan.
Kuva: Tima Miroschnichenko, Pexels.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus: Matalan hierarkian organisaatioissa isoja periaatekysymyksiäkin ratkotaan porukalla Slackissa

Aalto-yliopiston alumni, vieraileva tutkijatohtori Lauri Pietinalho New Yorkin yliopiston Sternin kauppakorkeakoulusta ja Aalto-yliopiston apulaisprofessori Frank Martela selvittivät tuoreessa tutkimuksessa, miten matalan hierarkian organisaatiot käsittelevät yhteisiä toimintaperiaatteita vastakkainasettelutilanteissa ja miten auktoriteetti niissä toimii.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.