Aalto ARTS Booksin ajatuksia herättävät uutuuskirjat

Aalto ARTS Booksin syyskauden kirjoissa on tarjolla aivojen aakkosia A:sta Ö:hön, kauneutta arkkitehtuurissa ja käsikirjoittajan opas elokuvan dramaturgiseen analyysiin.
Kolme uutuuskirjaa kuvattuna harmaalla pinnalla
Kuva: Anne Kinnunen

Aalto ARTS Booksin syyskauden kirjoja ovat Synnöve Carlsonin ja Riitta Harin toimittama Aivoaakkoset, Helena Teräväisen Keskusteluja kauneudesta arkkitehtuurissa ja Raija Talvion Matkalla kohti – elokuvan dramaturginen analyysi.

Aivoaakkosissa tutkijat avaavat ihmisaivojen rakennetta ja toimintaa. Mitä me tiedämme aivoista ja niiden yhteydestä muun muassa oppimiseen, muistamiseen, tunteisiin, tietoisuuteen – ja taiteeseen? Aiheeseen pureudutaan uusimman neurotieteen näkökulmasta 15 luvun verran.

Aivoilla on keskeinen rooli ihmisen hyvinvoinnissa ja toimintakyvyssä, mutta ihmisen käyttäytymistä tulee tarkastella kokonaisvaltaisemmin. Tässä asioiden suhteuttamisessa auttaa perustieto omasta keskusprosessoristamme, todellisesta pääomastamme. Kirja on runsaasti kuvitettu ja sopii yleistajuiseksi tietolähteeksi ja ajatusten herättäjäksi kaikille aivoista kiinnostuneille.

Tutkija, arkkitehti Helena Teräväinen tarttuu kirjassaan Keskusteluja kauneudesta arkkitehtuurissa vinoumaan: julkinen keskustelu painottuu usein ”rumaan” arkkitehtuuriin. Kirjassa Teräväinen keskittyy rumuuden sijaan kauneuteen kymmenen keskustelukumppanin kanssa. Miten arkkitehdit puhuvat kauneudesta – ja miksi siitä on niin vaikea puhua?

Mukana ovat Asmo Jaaksi, Aino Niskanen, Rainer Mahlamäki, Kaarin Taipale, Anssi Lassila, Jussi Aittoniemi, Jorma Mukala, Matti Heikkinen, Kaisa Sippola ja Teemu Hirvilammi. Kauneuden ohella heitä puhututtaa moniaistinen tilakokemus, valo, väri, mittasuhteet ja yksityiskohdat.Kirjan valokuvat osallistuvat keskusteluun arkkitehtuurin kauneudesta ja esittelevät sitä muualtakin kuin pääkaupunkiseudulta.

Matkalla kohti on elokuvan dramaturgisen analyysin tieto- ja työkirja. Aalto-yliopiston elokuva- ja televisiokäsikirjoituksen professori Raija Talvio esittelee kirjassaan analyysimenetelmän, joka avaa näkökulmia käsikirjoittajille ja muille elokuva-alan ammattilaisille sekä kaikille tarinoista ja kertomusten rakenteista kiinnostuneille. Miten kiinnostus päähenkilöä kohtaan syntyy? Mitä ovat henkilöhahmon tahto ja tarve? Entä miten herättää katsojassa toivoa ja pelkoa? Teoksessa esitellään ensin analyysin teoria ja tehdään sitten mallianalyysi näytös näytökseltä kymmenelle elokuvalle. Välissä käydään läpi tärkeää käsitteistöä.

Kirjassa esitelty analyysimenetelmä perustuu Frank Danielin kehittämiin työtapoihin sekä Talvion pitkään kokemukseen käsikirjoittajana ja opettajana.

Verkkokaupassa lisää kirjoja – myös vapaasti ladattavissa

Aalto ARTS Books on Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun kustantamo, joka julkaisee taiteen, muotoilun ja arkkitehtuurin alan kirjallisuutta. Verkkokaupastamme löydät laajan valikoimamme kirjoja – myös lahjaideoiksi! Kirjojamme on myynnissä myös Väreen Aalto University Shopissa, josta löydät ne myös Tokyon joulumyyjäisissä 26.–28.11.2021.

Aalto-yliopiston periaatteisiin kuuluu tieteen vapaa saatavuus. Siksi moni teoksistamme on vapaasti ladattavissa ja luettavissa. Löydät ne verkkokaupastamme maksuttomat e-kirjat -linkin takaa

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa