Aalto-2-satelliitti laukaistaan avaruuteen tänään

Laukaisu tapahtuu Floridasta Cape Canaveralin avaruuskeskuksesta Suomen aikaan illalla.
aalto_2_avaruudessa_missionlogot_www_fi_fi.jpg

Historiallinen hetki on koittanut: Aalto-2-satelliitin laukaisu on tänään tiistaina 18. huhtikuuta. Asia on vahvistettu Cape Canaveralin avaruuskeskuksesta. Lisätietoa sekä linkki Nasan live-lähetykseen löytyvät Nasan sivuilta.

Aalto-2-satelliitti laukaistaan Floridasta Cape Canaveralin avaruuskeskuksesta Suomen aikaan kello 18.11–18.41 välisenä aikana. Laukaisumahdollisuuksia on viisi seitsemän ja puolen minuutin välein.

Aalto-yliopistossa opiskelijavoimin suunniteltu ja rakennettu Aalto-2-satelliitti matkaa avaruuteen Atlas 5 -kantoraketilla, jonka nokkaan on asennettu Cygnus-rahtialus. Rahtialuksen sisällä on muun muassa Aalto-2. Cygnus-rahtialus telakoituu Maata kiertävälle Kansainväliselle avaruusasemalle noin kolmen päivän kuluttua laukaisusta. Pitkän odotuksen jälkeen Aalto-2 ehtii siis avaruuteen ennen Aalto-1-satelliittia, mutta astronautit vapauttavat Aalto-2-satelliitin ja muut rahtina saapuneet piensatelliitit kiertoradalle Kansainväliseltä avaruusasemalta vasta noin kuukauden kuluessa.

Aalto-2 osallistuu kansainväliseen QB50-missioon, jonka tarkoituksena on tuottaa ensimmäistä kertaa kattava malli Maan ilmakehän ja avaruuden välisen rajakerroksen termosfäärin ominaisuuksista. Missioon osallistuu kymmeniä eri puolilla maailmaa rakennettuja satelliitteja. Koska Aalto-2 on osa suurempaa kokonaisuutta, se rekisteröidään Belgiaan lupakäytäntöjen helpottamiseksi muiden projektiin osallistuvien satelliittien tapaan.

Laukaisua seurataan Otaniemessä kello 16.00 alkaen. Muutokset ovat edelleen mahdollisia, sillä laukaisu voi siirtyä esimerkiksi huonon säätilanteen takia.

Median tiedustelut:
viestintäasiantuntija Niina Nevamäki
puh 050 463 0150

tiedottaja Minna Hölttä
puh  050 5396 229

Aalto-2 lähtölaskentavideot (Facebook)

Lisätietoa satelliitista (spacecraft.aalto.fi)

QB50 project has received funding from TEKES and the European Union’s Seventh Framework Programme for Research and Technological Development under grant agreement no [284427]. This publication reflects the views only of the authors, and the European Union cannot be held responsible for any use which maybe made of the information contained therein.

Ilmakuvassa kosken kuivunut uoma, jonka ylittää silta.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuivuus on uhka runsaiden vesivarojen Suomessakin

Viime vuosikymmenien kuivista kausista on Suomessa aiheutunut vakavia vaikutuksia etenkin maataloudelle ja vesihuollolle.
A glass needle probes a tiny droplet sitting on a black surface.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Fyysikot onnistuivat selittämään tuntemattoman voiman, joka kiskoo vesipisaroita huippuliukkailla pinnoilla

Tulokset auttavat kehittämään aiempaa liukkaampia pintoja, jollaisia hyödynnetään esimerkiksi lääketeollisuudessa ja liikenteessä.
Honorary doctors talks 2024
Palkinnot ja tunnustukset, Mediatiedotteet Julkaistu:

Viisi uutta tekniikan kunniatohtoria Aaltoon 2024

Kunniatohtorit vihitään juhlallisessa tohtoripromootiossa kesäkuussa.
Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: