Aallosta ponnistanut Canatu Oy sai 22 miljoonan euron rahoituksen

Taipuisaa ja muovailtavaa hiilimateriaalikalvoa valmistava yritys aikoo tuplata työntekijämääränsä ja suunnittelee uuden tehtaan rakentamista.

Canatu Oy on nanoteknologian menestystarina, sanoo professori Esko Kauppinen. Kuva: Kira Leskinen.

Professori Esko Kauppisen ja hänen tutkijakollegoidensa vuonna 2008 perustama Canatu Oy on saanut 22 miljoonan myöhäisen vaiheen rahoituksen. Summa koostuu eri tahojen tekemistä, yhteensä 10 miljoonan euron sijoituksista sekä Euroopan investointipankin myöntämästä 12 miljoonan euron lainasta, ja se on suurimpia suomalaisen startupin koskaan saamia rahoituksia.

Canatu Oy valmistaa taipuisaa ja muovailtavaa hiilimateriaalikalvoa kosketusnäyttöihin ja sensoreihin. Tuote perustuu Kauppisen ja hänen tutkimusryhmänsä vuonna 2006 keksimään, nanonupuksi nimettyyn, hiilen yhdistelmänanomateriaaliin.

– On ollut hienoa seurata yrityksen matkaa tutkimuslaboratoriosta markkinoille. Canatu Oy on nanoteknologian menestystarina, Kauppinen iloitsee.

Tähän asti hiilimateriaalikalvoa on valmistettu merkittävälle autoteollisuuden asiakkaalle. Erinomaisten kokemusten rohkaisemina tuotantoa on nyt tarkoitus laajentaa myös innovatiiviseen kuluttajaelektroniikkaan ja muiden autoteollisuuden yritysten tarpeisiin. Canatu Oy sijoittaakin saamansa rahoituksen tutkimus- ja kehitystyöhön ja tuotannon laajentamiseen.  Suunnitelmissa on myös uuden, suuremman tehtaan rakentaminen. Yrityksen pääkonttori ja tuotantotilat ovat Helsingissä. Tällä hetkellä Canatu Oy työllistää 40 ihmistä, mutta yritys aikoo tuplata määrän lähitulevaisuudessa.

Lisätietoja:

Erkki Soininen, Vice President Marketing and Sales
P. 040 574 1504

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: