Aallossa on mistä valita

Bioinformatiikkaa opiskelevalla Banafsheh Khakipoorilla on opinahjostaan vain hyvää sanottavaa – pientä poikkeusta lukuun ottamatta.

Suomi vei ykkössijan StudyPortalsin tekemässä vertailussa, jossa kansainväliset opiskelijat arvioivat kokemuksiaan eurooppalaisissa yliopistoissa. Kiitosta saivat erityisesti opintojen sisältö, vilkas opiskelijaelämä sekä yliopiston tarjoamat palvelut.

Aalto-yliopisto sai vertailussa erinomaisen arvosanan yhdessä kahdeksan muun suomalaisyliopiston kanssa. Aalto-yliopiston perustieteiden korkeakoulussa Bioinformatics-maisteriohjelmassa opiskeleva Banafsheh Khakipoor onkin valintaansa tyytyväinen.

”Rakastan erityisesti valinnanvapautta – sitä, että oman pääaineen lisäksi on mahdollista tehdä opintoja melkein miltä Aallon alalta tahansa. Olen pitkään ollut kiinnostunut peleistä, ja täällä opiskelenkin bioinformatiikan ohella pelituotantoa”, hän kertoo iloisena.

Vapauden lisäksi Aallossa korostetaan itsenäisen työskentelyn ja vastuun merkitystä. Dubaissa kanditutkintonsa tehnyt Banafsheh myöntää, että koulumaiseen opiskelutapaan tottuneelle itsenäisyys tuntui aluksi hankalalta.

”Nyt olen jo tottunut ja huomannut, miten hyödyllistä se on – sekä oppimisen kannalta että myöhemmin työelämässä”, hän sanoo ja lisää positiivisten asioiden listalle opiskelijoiden ja opettajien mutkattoman kanssakäymisen, kansainvälisyyden ja käytännön asioiden sujuvan hoitumisen.

”Täällä ollaan niin järjestelmällisiä.”

Liian vähän lunta

Suomalaisyliopistot saivat vertailussa kielteistä palautetta matkustusmahdollisuuksista, säästä, kulttuurista ja hintatasosta.  Banafsheh kertoo saaneensa etukäteen varoituksia kalliista ruoasta – ja yllättyneensä iloisesti.

”Yliopiston ruokaloissa on todella paljon valinnanvaraa ja hyvä-hintalaatusuhde”, hän kiittelee.

Jotain kielteistäkin nyt vuoden jatkuneiden opintojen aikana on sentään tullut esiin.

”Luennot tuntuivat aluksi hidastempoisilta”, hän myöntää ja jatkaa tottuneensa siihenkin.

”Petyin myös siihen, että talvi oli niin lämmin. Tuleekohan tänä vuonna enemmän lunta?”

Katso yhteenveto suomalaisten yliopistojen tuloksista täältä!

Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Opiskelijoita tutkimassa kirjaston hyllyjen sisältöä
Opinnot Julkaistu:
Two African women working on a project
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Yrittäjyyden sisällyttäminen metsä- ja maatalouskoulutukseen on ratkaisevan tärkeää Afrikalle

Apulaisprofessori Patrick Shulist kehittää yrittäjyyskoulutusta yhdessä afrikkalaisten kumppaneiden kanssa.