Aallon professoreita mukana Strategisen tutkimuksen neuvoston rahoittamissa uusissa hankkeissa

Kuva: Unto Rautio, Aalto-yliopisto

Suomen Akatemian yhteydessä toimiva strategisen tutkimuksen neuvosto (STN) on 19. kesäkuuta myöntänyt rahoitusta uusille hankekokonaisuuksille eli konsortioille. Rahoituksen saajien joukossa ovat Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun muotoilun laitoksen professorit:

• Mikko Jalas, konsortio ORSI: Kohti eko-hyvinvointivaltiota. Yhteiskunnallisen vaikuttavuuden orkestrointi (Julkisen vallan muuttuva rooli ja yhteiskunnan ohjaamisen mahdollisuudet (STEER)
  • Julia Lohmann konsortio BioColour: Biovärit - Väripaletti biopohjaisille väriaineille ja pigmenteille (Innovatiiviset materiaalit ja palvelut resurssiviisauden ja kestävän kehityksen edistäjinä)
  • Kirsi Niinimäki, konsortio FINIX: Kohti kestäviä teksiilisysteemejä: Resurssiviisaan globaalin tekstiililiiketoiminnan yhteiskehittäminen Suomeen
  • Annamari Vänskä, konsortio IDA: Intiimiys datavetoisessa kulttuurissa (Kulttuuri teknologisoituvassa yhteiskunnassa (CULT)

Rahoitusta myönnettiin neljässä ohjelmassa yhteensä noin 51 miljoonaa euroa ja ohjelmiin valittiin yhteensä kaksitoista konsortiota. Ohjelmat, joihin jokaiseen valittiin kolme konsortiota, ovat:

• Innovatiiviset materiaalit ja palvelut resurssiviisauden ja kestävän kehityksen edistäjinä (IMPRES
  • Julkisen vallan muuttuva rooli ja yhteiskunnan ohjaamisen mahdollisuudet (STEER
  • Kulttuuri teknologisoituvassa yhteiskunnassa (CULT
  • Kohti kestävää, terveellistä ja ilmastoneutraalia ruokajärjestelmää (FOOD)

Kaikki ohjelmat ovat uusia ja toimivat vuoteen 2025 saakka. Valituissa hankkeissa korostui pitkäjänteinen tutkimus, jolla pyritään löytämään ratkaisuja merkittäviin yhteiskunnan haasteisiin. Valintojen kriteerinä olivat tutkimuksen laatu, yhteiskunnallinen merkitys ja vaikuttavuus.

Suomen Akatemia rahoittaa korkealaatuista tieteellistä tutkimusta, toimii tieteen ja tiedepolitiikan asiantuntijana sekä vahvistaa tieteen ja tutkimustyön asemaa. Vuonna 2019 Akatemia rahoittaa tutkimusta 458 miljoonalla eurolla.

Lisätietoja:

Strategisen tutkimuksen ohjelmat ja hankkeet

Strategisen tutkimuksen rahoitettavat hankkeet 2019

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä