Aallon opiskelijatiimi voitti kultaa 6th European Students 3D audio competition -kilpailussa

Pietari Nurmi, Kamila Kondraciuk, Mia Savo ja Teodors Kerimovs voittivat kultamitalin Audio Drama / Documentary / Soundscapes -kategoriassa äänikirjallaan Hannu ja Kerttu.
Aalto team Pietari Nurmi, Kamila Kondraciuk, Mia Savo and Teodors Kerimovs
Kuva: the Verband Deutscher Tonmeister*innen (VDT)

Pietari Nurmi, Kamila Kondraciuk, Mia Savo ja Teodors Kerimovs voittivat kultamitalin Audio Drama / Documentary / Soundscapes -kategoriassa 6th European Students 3D audio competition -kilpailussa. Voittajaprojekti on äänikirja Hannu ja Kerttu -sadusta.

Kilpailun järjestävät Institut für Elektronische Musik und Akustik der Kunstuniversität Graz (IEM) sekä Verband Deutscher Tonmeister (VDT).  Palkinnot jaettiin 8.10.2022 Grazissa Itävallassa osana ORF musikprotokoll -festivaalia.

Tiimi kertoo voittajaprojektista ja sen taustoista:

"Viime vuosina äänikirjojen, podcastien ja muiden äänipohjaisten tarinankerronnan muotojen suosio on kasvanut huimasti. Tässä tuotannossa halusimme lisätä auditiiviseen tarinankerrontaan lisäulottuvuuden käyttämällä tilallisia äänitekniikoita, äänisuunnittelua ja musiikkia. Tämä on prototyyppi kolmiulotteisesta ambisonics-äänikirjasta.

Työ pohjautuu kuukuisaan Grimmin tarinaan "Hannu ja Kerttu". Muokkasimme siitä viiden minuutin äänidraaman. Äänitimme kertoja- ja dialogiosuudet, suunnittelimme äänitehosteet ja sävelsimme tarinaa palvelevan alkuperäisen musiikin. Nämä äänielementit tilallistettiin ja miksattiin ambisonics-äänentoistolla, jotta tarinaan saatiin luotua 3D-äänikohtauksia. Teoksessa käytettiin IEM- ja SPARTA -työkaluja. Miksaus luonnosteltiin ensin kotistudioympäristössä ja viimeisteltiin myöhemmin Aallon äänistudiossa monikanavaisen kaiutinjärjestelmän avulla.

Olemme monialainen tiimi, ja edustamme eri tieteen ja taiteen aloja. Jaamme kuitenkin intohimon ääntä ja tarinankerrontaa kohtaan. Toimipaikkamme sijaitsee Helsingin seudulla ja meitä yhdistää Aalto-yliopisto. Itse asiassa tämä teos tuotettiin alun perin kurssityönä "Immersive Sound" -kurssille täällä Aalto-yliopistossa.

Tällä lyhyellä teoksella haluamme näyttää, että immersiivisellä äänellä on paljon uusia mahdollisuuksia tarinankerronnan välineenä. Vaikka tämä tarina kuulostaa parhaalta monikanavaisen kaiutinjärjestelmän kautta, tuovat uudet teknologiat immersiivisen äänen lähemmäs ihmisiä kuin koskaan ennen. Kuluttajatason head-tracking-kuulokkeet ovat tulossa yhä edullisemmiksi, mikä avaa kokonaan uudet markkinat äänisisällöille. Tämä saattaa olla ensimmäinen kosketuksesi ambisonics-äänikirjaan, mutta jääkö se viimeiseksi? Se jää nähtäväksi..."

Alkuperäinen idea syntyi lopputyönä kurssilla Immersive Sound, jota opettivat Sebastian J. Schlecht, Nils Mayer-Khalen ja Andrea Mancianti.

Kuuntele tarina kilpailun verkkosivujen kautta.

Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

YK viettää Maailman luovuuden ja innovaatioiden päivää 21. huhtikuuta. Kokosimme vinkkejä luovuuden oppimiseen.
Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Italialaisen muotoilijan ja japanilaisen arkkitehdin suomalaisesta kulttuurista inspiroitunutta yhteistyötä nähdään Salone del Mobile -messuilla Milanossa huhtikuussa. INTERDEPENDENCE-näyttelyssä on esillä myös muita projekteja Aallosta.
Opiskelijoita tutkimassa kirjaston hyllyjen sisältöä
Opinnot Julkaistu:
Professor Riikka Puurunen, Catalysis Research group, Aalto Open Science Award, Honorary mention
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto-yliopiston avoimen tieteen palkinnon 2023 kunniamaininta – Professori Riikka Puurunen edistää esimerkillään kestävää avointa tiedettä

Haastattelimme Aallon ensimmäisen avoimen tieteen palkinnon kunniamaininnan saanutta professori Riikka Puurusta.