Aallon opiskelijat hakemassa ideoita Israelin startup-ekosysteemistä

Aalto Ventures Program vei kymmenen opiskelijaa tutustumaan Tel Avivin kasvuyritysekosysteemiin.
AVP students Israel.jpg

Tel Aviv on yksi maailman aktiivisimmista kasvuyrityskaupungeista. Israelissa onkin maailman eniten startup-yrityksiä suhteessa väkilukuun. Tämän lisäksi maahan sijoitettiin Yhdysvaltojen jälkeen maailman toiseksi eniten riskipääomaa vuonna 2013.

Opintomatka Israeliin on samalla Aalto Fellows -kasvuyrittäjyyskurssin päätös. Kymmenen opiskelijan ryhmä tutustui kurssilla Suomen kasvuyrityskenttään yliopistolla järjestetyn intensiivijakson ja kasvu- ja rahoitusyrityksissä tehtyjen harjoittelujaksojen kautta.

Israelissa ryhmä on päässyt tutustumaan toisenlaisen startup-kulttuurin. Opintomatkalaiset ovat vierailleet lukuisissa paikallisissa kasvuyrityksissä ja  pääomasijoitusyhtiöissä.

Erityisen huomionarvoista on ollut historian vaikutus yritysten toimintaan.

‒ Laajamittaisella kasvuyrittäjyydellä on täällä 30 vuoden tausta. Se näkyy kaikessa tekemisessä, sillä kokemusta yritysten kasvattamisesta ja kansainvälistämisestä on maassa paljon, kertoo tuotantotalouden opiskelija Heikki Koponen.

Toisaalta myös paikallisten suhde työntekoon on kasvuyrittämisen näkökulmasta erityisen sopiva.

‒ He tuntuvat tekevän ratkaisuja niin henkilökohtaisessa kuin liike-elämässäkin riittävällä röyhkeydellä. Mahdollisuuksiin tartutaan rohkeasti, ja kilpailijoille ei kumarrella, konetekniikan opiskelija Anthony Jones sanoo.

Facebook-materiaalia matkasta (facebook.com)

Aalto Ventures Program (AVP) on Aallon maisteriopiskelijoille suunnattu kasvuyrittäjyyden opetusohjelma, joka inspiroi yrittäjyyteen, antaa valmiuksia ja kansainvälisen verkoston uuden kasvuliiketoiminnan rakentamiseksi.  AVP:n tarjonta sisältää kasvuyrittäjyyden sivuainekokonaisuuden, useita valinnaisia kursseja, työpajoja ja tapahtumia sekä opintomatkoja maailman tärkeimpiin kasvuyritysekosysteemeihin.

Aalto Squad students on campus
Opinnot Julkaistu:

Hakijoiden määrä Aalto-yliopistoon kasvoi kevään toisessa yhteishaussa

Suomen- ja ruotsinkielisiin kandidaattikoulutuksiin oli 13 500 hakijaa
Nuoret arkkitehdit istuvat ulkoportaikossa ja hymyilevät
Yhteistyö Julkaistu:

Ella Kaira ja Matti Jänkälä kuratoivat Suomen paviljongin vuoden 2025 näyttelyn Venetsiassa

Arkkitehtikaksikon näyttelykonseptin tematiikka on modernin arkkitehtuurin säilyttäminen.
Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Nainen seisoo ulkona kädet levitettynä sivuille. Taustalla näkyy kaupunki, merta ja vuoria.
Opinnot Julkaistu:

Fia Hedman pääsi kehittämään taitojaan ja oppi valtavasti uutta korkeakouluharjoittelijana Kauppakorkeakoulun ulkoisten suhteiden yksikössä

Bella-Fia Hedman työskenteli syksyllä 2023 neljän kuukauden ajan viestinnän ja markkinoinnin harjoittelijana Kauppakorkeakoulun ulkoisten suhteiden yksikössä.