Aallon opiskelija ehdolla Kantar Information is Beautiful -palkinnon saajaksi

Adina Rennerin projekti “Wall of Silence” (Hiljaisuuden muuri) on Guardianin ja Washington Postin mukaan yksi kauneimmista tiedonvisualisoinneista vuonna 2018.
Wall of Silence, a data visualisation project by Adina Renner of Aalto University

Merkittävät uutiskanavat kuten Guardian ja New York Times tunnetaan innovatiivisesta ja palkitusta tiedonvisualisoinnistaan, mutta myös Aalto-yliopiston yhteisöstä löytyy alan vahvaa osaamista. Adina Renner, Aalto-yliopiston visuaalisen viestinnän muotoilun koulutusohjelman maisteriopiskelija ja tutkimusapulainen, on ollut valittu ehdolle tänään New Yorkissa julkistettavan Kantar Information is Beautiful -palkinnon saajaksi.

Mikä sai sinut kiinnostumaan Larry Nassarin tapauksesta?

Kun Larry Nassarin hyväksikäyttöskandaali tuli ilmi, minua järkytti hyväksikäytön yksityiskohtia enemmän se, että niin suuri määrä voimistelijoita oli joutunut hyväksikäytön kohteeksi niin pitkän aikaa – kenenkään huomaamatta. Keskustelimme sattumalta ennakkoluuloista ja verkostoista eräällä kurssillamme. Käsitys ennakkoluulojen vahvistamisesta – eli että kuulet vain sen, mitä odotat kuulevasi –  sai minut kiinnostumaan siitä, miten ihmiset reagoivat kohdatessaan ruman totuuden, kuten lasten hyväksikäytön. Aloin tutkia syitä miksi ihmiset, joille hyväksikäytöstä oli kerrottu, eivät tehneet Nassarista ilmoitusta. Tämä johti minua tutkimaan yksittäisten mahdollistajien lisäksi systeemisiä olosuhteita, jotka sallivat hyväksikäytön jatkua yli 20 vuoden ajan.

Millainen prosessi tiedon hankkiminen ja koostaminen on ollut?

Työskentelin projektin kanssa noin kolme kuukautta. Koko idea ja alustava tietojenkeruu alkoivat Topics in Visualization and Cultural Analytics -kurssilla Lily Díaz-Kommosen, Mamdooh Afadilan ja Khalil Klouchen kanssa. Ensimmäinen visuaalinen tuotos oli klassinen verkkokaavio kaikista instituutioista, jotka tapaukseen liittyivät, sekä ihmisistä, jotka ovat mahdollistaneet Larry Nassarin toimet. Seuraavalla, Information Design II - kurssilla Juuso Koponen ja Jonatan Hildén kannustivat meitä työskentelemään henkilökohtaisten projektien parissa. Kehitin silloin ilmeen verkkosivustolle ja suunnitelin visualisoinnit. Väreihin hain inspiraatiota liikuntasalien himmeistä, harmaista väreistä ja muodot perustuvat ajatukseen seinistä sekä niiden murtamisesta. Halusin, että visualisoinnit menevät tavanomaisia kaavioita pidemmälle, joten vietin paljon aikaa hakemalla eri muotoja tiedon visualisoimiseksi. Lopuksi, Rupesh Vyasin Advanced Information Design Studio - kurssilla viimeistelin grafiikat ja tekstin sekä ohjelmoin visualisoinnit ja verkkosivut d3.js:n, HTML5:n ja CSS:n avulla.

Koska valmista aineistoa toimijoista, jotka mahdollistivat Nassarin toiminnan, ei ollut olemassa, rakensin eri uutislähteiden pohjalta oman. Tietojen keruu ja ylläpito olivat luultavasti hankkeen vaikein osa. Paitsi että minun oli tutkittava eri uutislähteiden ristiriitaisia faktoja, myös tapausten jatkuva päivittyminen eli muutokset faktoissa vaikeuttivat seurantaa. Jotkut naisista olivat nostaneet kanteen Larry Nassaria vastaan aluksi nimettömästi, mutta myöhemmin paljastivat henkilöllisyytensä tuomioistuimessa. Tämä puolestaan vaikeutti vanhempien lausuntojen ja tosiasioiden liittämistä uudempiin. Näiden teknisten seikkojen lisäksi mielestäni se, että tämä on äärimmäisen raskas ja surullinen aihe, teki prosessin jonkin verran hidasta. Lukemalla satoja uutisartikkeleita tapauksesta oli hyvin kuormittavaa.

Adina Renner photo by Lucas Millheim

"On suuri kunnia päästä ehdolle niin monen kärkijournalistin ja uutiskanavan rinnalla."

Adina Renner

Mikä on ollut työsi tavoite?

Halusin Wall of Silencessa soveltaa tiedonsuunnittelua paljastaakseni ja helpottaakseni sellaisten mallien tunnistamista, jotka ovat mahdollistaneet väärinkäytön. Tapahtuman uutisointi oli tuolloin erittäin emotionaalista ja keskittyi kannustamaan hyväksikäytettyjä naisia tulemaan esiin. Tämä on luonnollisesti ensimmäinen tärkeä askel, jotta saadaan käsitys mitä on tapahtunut. Jotta tällaista tapausta ei enää mahdollisteta uudelleen, on mielestäni kuitenkin yhtä tärkeää ottaa askel taaksepäin ja tarkastella systemaattisesti niitä tekijöitä, jotka tämän tapauksen ovat mahdollistaneet. Toivon, että katsomalla tätä tapausta etäisestä mutta visuaalisesta näkökulmasta autan lukijoita näkemään, miten tällainen järjestelmä syntyy ja mikä rooli jokaisen yksilön toiminnalla voi olla.

Projektin verkkosivusto: Wall of Silence

Kantar Information is Beautiful Awards myönnetään erinomaisesta ja kauniista tiedonvisualisoinnista, infografiikasta sekä vuorovaikutteisesta ja informaatiotaiteesta.

kukka-asetelma
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Yli 60 kauppatieteiden kandidaattiopiskelijaa palkittiin stipendillä

Ilkka Kontulan säätiön henkilökohtaisen apurahan suuruus on 1 000 euroa.
Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa