Uutiset

Aallon juhlavuoden hanke ilahduttaa viinin ja muotoilun ystäviä

VCD-maisteriopiskelijat suunnittelivat espanjalaisen viinitilan 20-vuotisjuhlatuotteen pakkauksen osana Aalto-yliopiston 10-vuotisjuhlaa. Myös viinitilan nimi on Aalto.
Aalto Winery

Aalto-yliopisto juhlii tänä vuonna 10-vuotista taivaltaan. Samaan aikaan Aalto Bodegas y Viñedos -viinitila täyttää 20 vuotta. Tämä yhteensattuma oli alkusysäys yhteistyölle, jonka Aalto-yliopiston vararehtori Hannu Seristö ja viinitilapäällikkö Eduardo Ferrin päättivät aloittaa juhliakseen molempien organisaatioiden harvinaislaatuista osaamista.

Aalto-viinitila on valmistanut juhlavuotensa kunniaksi 450 kpl erikoiserän juhlavuoden viiniä. Kolmen litran pulloihin pullotettu viini sekoitettiin kuudesta 225-litran tynnyristä eri vuosikertojen laatuviinejä. Tämä ainutlaatuinen tuote tarvitsi myös erityislaatuisen pakkauksen, joka viestisi tilan intohimosta niin paikallisuutta ja maaperää kuin nykyaikaisuutta ja muotoilua kohtaan. Samat arvot yhdistävät sekä Aalto-viinitilaa että Aalto-yliopistoa.

Aalto-yliopiston Visual Communication Design -maisteriopiskelijat Kiira Keski-Hakuni ja Sanni Wessman ottivat pakkaussuunnittelun tehtäväkseen. Työtä ohjasi lehtori Markus Joutsela.

Kunnioitusta juuria kohtaan

Opiskelijat vierailivat viinitilalla ja tutustuivat viinin valmistusmenetelmiin sekä paikalliseen alueeseen, kauniiseen viinitilaan ja yrityksen arvoihin kokonaisuutena.

Lopullinen konsepti korostaa viinitilan juuria, paikallisen alueen maaperän ominaisuuksia sekä vuodenaikoja. Duero-joki nousi olennaiseksi elementiksi, sillä se on alueen viininviljelylle elintärkeä. Lopullinen pakkaus ilmentää vahvasti näitä asioita, ja lisäksi pakkaus viestii käsityötaidon arvostuksesta.

Opiskelijat tutkivat pakkauksen ja taide-esineiden välistä suhdetta, kuitenkin pitäen mielessä, että pakkauksen tulee suojata itse tuotetta sen sisällä. Lopputulos muistuttaakin veistostaidetta ja kannustaa käyttäjää näkemään pakkaus myös taide-esineenä, eri tavalla kuin arkiesineet.

Aalto Winery packaging team
Kuva: Esa Naukkarinen

Pakkauksen päämateriaaliksi valikoitui ekologinen, innovatiivinen MDF-levy FORESCOLOR. Levy on tarpeeksi tukevaa, jotta se ei murru, se suojaa tuotetta kosteudelta ja sitä on helppo työstää sirkkelillä ja CNC-jyrsimellä.

Tämä juhlatuote ja sen pakkaus muodostavat yhdessä todellisen viinintuntijoiden keräilyharvinaisuuden. Samalla se herättää keskustelua siitä, miten viinin perinteisiä pakkaus-, kuljetus ja -säilytystapoja on mahdollista uudistaa. Pakkaus on keskustelunavaus, joka tuo raikkaan, modernin näkökulman perinteikkääseen viiniteollisuuteen. 

Pakkaussuunnittelu: Sanni Wessman and Kiira Keski-Hakuni
3D-mallinnus: Juho Huovinen.
Työpajamestarit: Janne Ojala, Hannu Paajanen, Mikko Ristimäki, Tatu Vuorio
Työtä ohjasi lehtori Markus Joutsela.
Erityiskiitos Aalto Bodegas y Viñedos -viinitilan Eduardo Ferrinille

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:

Lue lisää uutisia

Professori Ville Alopaeus.
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutustu professoreihimme: Ville Alopaeus

Ville Alopaeus on toiminut kemian tekniikan professorina Aalto-yliopistossa vuodesta 2008. Erotusoperaatioita ja prosessien mallitusta tutkiva Alopaeus pyrkii edistämään siirtymää kohti uusiutuvaa energia- ja materiaaliympäristöä.
Mies katsoo kuvaruutua, josta hän katsoo takaisin virtuaalinen Kekkonen.
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aikamatkalla 70-luvulle voi tavata virtuaali-Kekkosen – 3D-virtualisoinnin pioneerit tuovat kulttuuriaarteet esiin uudella tapaa

Tamminiemen retrojoulunavauksessa voi myös luoda joulutunnelmaa legendaarisen presidentin työhuoneeseen.
Aalto University School of Business, a student ascending, public art of Risto Suomi on the wall, photo Mikko Raskinen
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Poissaolot töistä on suurin syy siihen, että naisia on toimitusjohtajina miehiä vähemmän

Naiset ovat aliedustettuina toimitusjohtajan tehtävissä, koska he viettävät enemmän aikaa työmarkkinoiden ulkopuolella niinä vuosina, joina heidän uransa on nousussa. Naiset myös hakeutuvat miehiä vähemmän myynnin ja tuotannon tehtäviin, joista toimitusjohtajia tyypillisesti rekrytoidaan.
Henry Tirri. Kuva: Terhi Ollikainen
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Henry Tirri: Teknologialiiketoiminnan skaalaaminen vaatii vahvaa strategista ja psykologista osaamista

Hyvä professori tai liiketoimintajohtaja jakaa viisautta, joka karttuu vain vuosien myötä.