Aallon juhlavuoden hanke ilahduttaa viinin ja muotoilun ystäviä

VCD-maisteriopiskelijat suunnittelivat espanjalaisen viinitilan 20-vuotisjuhlatuotteen pakkauksen osana Aalto-yliopiston 10-vuotisjuhlaa. Myös viinitilan nimi on Aalto.
Aalto Winery

Aalto-yliopisto juhlii tänä vuonna 10-vuotista taivaltaan. Samaan aikaan Aalto Bodegas y Viñedos -viinitila täyttää 20 vuotta. Tämä yhteensattuma oli alkusysäys yhteistyölle, jonka Aalto-yliopiston vararehtori Hannu Seristö ja viinitilapäällikkö Eduardo Ferrin päättivät aloittaa juhliakseen molempien organisaatioiden harvinaislaatuista osaamista.

Aalto-viinitila on valmistanut juhlavuotensa kunniaksi 450 kpl erikoiserän juhlavuoden viiniä. Kolmen litran pulloihin pullotettu viini sekoitettiin kuudesta 225-litran tynnyristä eri vuosikertojen laatuviinejä. Tämä ainutlaatuinen tuote tarvitsi myös erityislaatuisen pakkauksen, joka viestisi tilan intohimosta niin paikallisuutta ja maaperää kuin nykyaikaisuutta ja muotoilua kohtaan. Samat arvot yhdistävät sekä Aalto-viinitilaa että Aalto-yliopistoa.

Aalto-yliopiston Visual Communication Design -maisteriopiskelijat Kiira Keski-Hakuni ja Sanni Wessman ottivat pakkaussuunnittelun tehtäväkseen. Työtä ohjasi lehtori Markus Joutsela.

Kunnioitusta juuria kohtaan

Opiskelijat vierailivat viinitilalla ja tutustuivat viinin valmistusmenetelmiin sekä paikalliseen alueeseen, kauniiseen viinitilaan ja yrityksen arvoihin kokonaisuutena.

Lopullinen konsepti korostaa viinitilan juuria, paikallisen alueen maaperän ominaisuuksia sekä vuodenaikoja. Duero-joki nousi olennaiseksi elementiksi, sillä se on alueen viininviljelylle elintärkeä. Lopullinen pakkaus ilmentää vahvasti näitä asioita, ja lisäksi pakkaus viestii käsityötaidon arvostuksesta.

Opiskelijat tutkivat pakkauksen ja taide-esineiden välistä suhdetta, kuitenkin pitäen mielessä, että pakkauksen tulee suojata itse tuotetta sen sisällä. Lopputulos muistuttaakin veistostaidetta ja kannustaa käyttäjää näkemään pakkaus myös taide-esineenä, eri tavalla kuin arkiesineet.

Aalto Winery packaging team
Kuva: Esa Naukkarinen

Pakkauksen päämateriaaliksi valikoitui ekologinen, innovatiivinen MDF-levy FORESCOLOR. Levy on tarpeeksi tukevaa, jotta se ei murru, se suojaa tuotetta kosteudelta ja sitä on helppo työstää sirkkelillä ja CNC-jyrsimellä.

Tämä juhlatuote ja sen pakkaus muodostavat yhdessä todellisen viinintuntijoiden keräilyharvinaisuuden. Samalla se herättää keskustelua siitä, miten viinin perinteisiä pakkaus-, kuljetus ja -säilytystapoja on mahdollista uudistaa. Pakkaus on keskustelunavaus, joka tuo raikkaan, modernin näkökulman perinteikkääseen viiniteollisuuteen.

Pakkaussuunnittelu: Sanni Wessman and Kiira Keski-Hakuni
3D-mallinnus: Juho Huovinen.
Työpajamestarit: Janne Ojala, Hannu Paajanen, Mikko Ristimäki, Tatu Vuorio
Työtä ohjasi lehtori Markus Joutsela.
Erityiskiitos Aalto Bodegas y Viñedos -viinitilan Eduardo Ferrinille

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.
Yliopiston lukuvuoden avajaistilaisuus 3.9.2023. Kuva: Mikko Raskinen
Yhteistyö Julkaistu:

Alumni, ovatko yhteystietosi ajan tasalla?

Kesällä 2024 Aalto-yliopisto toteuttaa tekstiviestikampanjan, jossa pyydetään alumneja päivittämään yhteystietonsa.