Aallon alumnien Alli Haapasalon ja Hanna Bergholmin elokuvien maailman ensi-illat Sundancen elokuvajuhlilla

Sundancen elokuvajuhlilla nähdään maailman ensi-illassa Suomesta kaksi pitkää fiktioelokuvaa ja yksi pitkä dokumenttielokuva. Elokuvista kaksi on ELOn alumnien ohjaamia.
Elokuvasta Pahanhautoja. Kuvassa Siiri Solalinna. Kuva: Andrejs Strokins
Otos Hanna Bergholmin esikoiselokuvasta Pahanhautoja. Kuvassa Siiri Solalinna. Kuva: Andrejs Strokins

Sundancen elokuvajuhlien kilpasarjassa ei ole aiemmin ollut pitkää fiktioelokuvaa Suomesta. Ensi vuoden festivaalilla World Cinema Dramatic Competition -sarjassa on mukana Alli Haapasalon ohjaama draama Tytöt tytöt tytöt, jonka kansainvälinen nimi on Girl Picture.

Daniela Hakulisen ja Ilona Ahdin kirjoittamassa elokuvassa seurataan kolmen erilaisen tytön tutustumista, ensirakkautta ja omien tunteiden etsintää. Pääosissa nähdään Linnea Leino, Aamu Milonoff ja Eleonoora Kauhanen. Leila Lyytikäisen ja Elina Pohjolan Citizen Jane -yhtiölle tuottaman elokuvan ensi-ilta Suomessa on 14.4.2022.

Hanna Bergholmin esikoispitkä Pahanhautoja (engl. Hatching) on mukana festivaalin Midnight-sarjassa. Ilja Rautsin käsikirjoittamassa kauhuelokuvassa nuori Tinja-tyttö löytää erikoisen linnunmunan, jota hän hoivaa salaa idyllistä imagoa varjelevalta perheeltään. Täydellinen koti muuttuu kauhun näyttämöksi, kun muna kuoriutuu.

Elokuvan pääosissa nähdään Siiri Solalinna, Sophia Heikkilä, Jani Volanen ja Reino Nordin. Silva Mysterium -yhtiön tuottaman elokuvan ensi-ilta Suomessa on 4.2.2022.

Lisäksi Sundancen dokumenttielokuvien kilpailussa on mukana Tania Andersonin ohjaama The Mission. Pitkässä dokumenttielokuvassa seurataan neljän amerikkalaisen mormoninuoren matkaa Suomeen, yhteen Euroopan maallistuneimmista maista. Danish Bear Productions -yhtiön tuottama elokuva tulee Suomessa ensi-iltaan vuoden 2022 aikana.

Suomalainen elokuva nauttii nyt poikkeuksellista arvostusta maailmalla. Suomalaiset tekijät ja teokset on noteerattu niin Cannesin, Venetsian ja Berliinin elokuvajuhlilla ja nyt myös Sundance-festivaalilla, joka on Yhdysvaltojen yksi merkittävimmistä. Seuraavaksi katseet kohdistuvat Oscareihin, joissa Parhaan kansainvälisen elokuvan palkinnosta kisaavat kaksi kotimaista elokuvaa: Hytti nro 6 sekä Guled & Nasra. (Jälkimmäinen elokuva on Somalian ehdokas.)

Aalto-yliopiston valaistu logo. Juhlavieraita logon takana tarkastelemassa radioantennia.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Metsähovin radio-observatorion 50-vuotisjuhla - kurkkaa kuvia tapahtumasta

Aalto-yliopiston Metsähovin radio-observatorio täytti tänä vuonna 50 vuotta. Observatorion syntymäpäivänä, torstaina 11. huhtikuuta, juhlavieraat kokoontuivat observatoriolle juhlistamaan menneitä vuosikymmeniä radioastronomisen tutkimuksen parissa.
Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Vuoden 2023 kunniatohtorit
Palkinnot ja tunnustukset, Mediatiedotteet Julkaistu:

Viisi uutta tekniikan kunniatohtoria Aaltoon 2024

Kunniatohtorit vihitään juhlallisessa tohtoripromootiossa kesäkuussa.
Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: