5G on muutakin kuin vain nopeutta

Tervetuloa mukaan syksyn 2021 Internet Forum -yleisöluentosarjan ensimmäiselle luennolle tiistaina 14. syyskuuta kello 17.15. alkaen.
CYBER_Aki-Pekka_Sinikoski010.jpg

Onko 5G jo käytössä? Miten se hyödyttää minua? Miten 5G voi kasvattaa tiedonsiirtonopeuden vähintään kymmenkertaiseksi? Mitä teknologialoikkia on odotettavissa? Jos nämä kysymykset askarruttavat sinua, tervetuloa mukaan Internet Forum -yleisöluentosarjaan kuulemaan aiheesta lisää. Yhteensä seitsemän luennon kokonaisuus käsittelee 5G:n mahdollisuuksia ja sitä, mitä se merkitsee yrityksille, yhteiskunnalle ja käyttäjille.

Luentosarja on avoin kaikille ja voit liittyä mukaan online-lähetykseen sinulle sopivasta paikasta. Kaikki luennot ovat myös katseltavissa tallenteena jälkikäteen.

5G hyödyttää kaikkia

Luentosarjan yksi tärkeimmistä tavoitteista on jakaa osaamista sekä yhdistää eri alojen ammattilaisia keskustelemaan 5G:n mahdollisuuksista.

”Meidän tärkein tehtävämme on varmistaa, että yhteiskunnalla ja yrityksillä on käytössä riittävästi osaamista ja uusinta, tutkittua tietoa. Jokaisen pitää kantaa vastuunsa digimaailmassa, myös 5G:n yleistyessä”, sanoo Aalto-yliopiston kyberturvallisuuden työelämäprofessori Jarno Limnéll.

”Tänä vuonna luentosarja on myös osa FITech -verkostoa, joka tarjoaa maksuttomia yliopistokursseja aikuisopiskelijoille sekä tutkinto-opiskelijoille. Luennoille ovat tervetulleita sekä opintopisteitä tarvitsevat mutta myös yleisesti alasta kiinnostuneet”, hän lisää.

Luentosarjan ohjelma ja myöhemmin myös luentojen tallenteet ovat katseltavissa kokonaisuudessaan tapahtumasivulla.

Tervetuloa mukaan!

Ilmoittaudu kurssille FITech-verkoston kautta.
Aalto-yliopiston opiskelijat löytävät kurssin MyCourses -palvelusta.

Lisätietoa:

Jarno Limnéll
työelämäprofessori, Aalto-yliopisto

URL kopioitu

Photo by Mikael Nyberg, University of Turku

Tältä älytekstiilit voivat näyttää – itsepuhdistuvaa puuvillaa tai painatus, joka muuttaa väriä

YLE Svenskan artikkeli 'Beyond e-Textiles'-projektista ja 'Interlaced'-näyttelystä Turun yliopistossa
Ihmiset istuvat pöydän ääressä, jolla on papereita, kyniä ja värikkäitä kuusikulmiokortteja.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Lasten oppimistulosten eroihin etsitään parannusta uudella hankkeella Espoossa – tavoitteena ennaltaehkäistä sosiaalista eriytymistä

Lasten oppimistaitojen tukemisella on suuri vaikutus muun muassa jatko-opiskeluun ja työllistymiseen.
Mukana UKK-karkeloissa pyörivät myös valtapeleissä syrjään sysätyt UKK:n kilpailijat sekä tarinan viehko kertoja, Lottotyttö. Kuva: Kapsäkki.

Voiko esittävän taiteen vaikuttavuutta mitata? Tutkijat taltioivat Kapsäkin UKK-musiikkinäytelmän aplodeja ja hiilidioksidipitoisuuksia

Musiikkiteatteri Kapsäkin UKK on poliittista historiaa käsittelevä, hersyvä kabaree Kekkosen ajan Suomesta ja sen itsevaltiaasta. Sen vaikuttavuutta mitataan nyt tieteen keinoin – yhteistyössä ovat mukana Aalto-yliopiston Magics-infrastruktuuri, Greta Tuotanto ja Kapsäkki. Tutkimus toteutetaan mittaamalla katsojakokemusta ja myös esiintyjien kokemuksia erilaisin, innovatiivisin tavoin.
Photo of prof. Yaolin Xu by Mikko Raskinen/Aalto University.
Nimitykset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Yaolin Xu kehittää tulevaisuuden akkuja yhdistelemällä fysiikkaa ja kemiaa

Vastikään nimitetty apulaisprofessori Yaolin Xu kehittää teknillisen fysiikan laitoksella parempia akkuja, jotta energiavarastointi olisi tulevaisuudessa nykyistä ympäristöystävällisempää.