5G Mall – nuorten leikkikenttä

Lukiolaiset ja korkeakouluopiskelijat etsivät 5G-teknologiasta ratkaisuja ostoskeskusten haasteisiin ensimmäistä kertaa maailmassa.
Aalto Univeristy / 5G Hack The Mall course demo / photo: Linda Koskinen
5G-ostoskeskuksissa nuoret voisivat hyödyntää siellä olevaa teknologiaa, kuten virtuaalitodellisuutta.

5G-teknologian odotetaan lähitulevaisuudessa avaavan paljon uusia opiskelu- ja työmahdollisuuksia. Otaniemessä järjestettiin touko-kesäkuun vaihteessa 5G Hack The Mall -kesäkurssi, jonka tavoitteena oli saada korkeakouluopiskelijat ja lukiolaiset kiinnostumaan 5G-teknologiasta ja sen soveltamisesta.

Kurssin ohjelma koostui lyhyistä luennoista sekä kahden viikon aikana ryhmissä toteutetuista haasteista. Haasteet liittyivät A Block -ostoskeskuksen muuttamiseen maailman ensimmäiseksi 5G-kauppakeskukseksi, joka tarjoaisi uudenlaisia palvelukokemuksia sekä kiinteistöpalveluita.

Kyseessä oli ensimmäinen kerta, kun 5G:n mahdollisuuksia testattiin ostoskeskuksessa. Haasteiden alustajana toimi muun muassa Sellon kauppakeskusjohtaja Marjo Kankaanranta.

”Ostoskeskusten haasteena on kehittää palveluitaan siten, ettei sinne saavuta vain ostoksia tekemään, vaan myös oppimaan ja kokemaan”, Kankaanranta kertoo.

Tähän liittyen opiskelijat kehittivät erityisesti nuorille suunnatun Playground-palvelukonseptin, jonka kautta ostoskeskukset voisivat tarjota tietämystä, elämyksiä ja välineitä hyvän tekemiseen. Taustalla on ajatus kauppakeskuksesta leikkikenttänä – paikkana, jonne nuoret voivat tulla oppimaan, verkostoitumaan sekä hyödyntämään siellä olevaa teknologiaa, kuten 5G:tä ja virtuaalitodellisuutta.

”Playground olisi paikka, jossa nuorilla on mahdollisuus löytää uusia ystäviä, käyttää luovuuttaan sekä tehdä jotain mielekästä ja hyödyllistä, kuten vaikka levittää tietoa ilmastonmuutoksen torjumisesta”, kertoo Aapo Karvonen, yksi kurssin opiskelijoista. Konseptia varten kehitetyn mobiilisovelluksen avulla paikan päällä tutustuneet nuoret voisivat viestiä keskenään myös Playgroundin ulkopuolella.

Lisää vuorovaikutusta

Playground luo mahdollisuuksia myös yrityksille tarjoamalla paikan ja teknologian, jolla vuorovaikuttaa suoraan nuorten kanssa. Sosiaalinen näkökulma vetosi myös kauppakeskusten edustajiin:

”Pidin erityisesti siitä, että mobiilisovelluksen kautta kauppakeskuskokemusta voi jatkaa kauppakeskuksen ulkopuolella. Ja sitten nuoret voivat taas palata kauppakeskukseen tietäen, että okei, nämä ihmiset ovat täällä. Kauppakeskuksesta muodostuu yhteinen yhteisön paikka, josta voi lähteä ja palata takaisin”, sanoo konsultti Heli Vainio Norteconilta.

”Tällä hetkellä kauppakeskuksista puuttuu personointi ja vuorovaikutus. 5G-teknologia voisi tehdä tarjottavista palveluista henkilökohtaisempia, jos asiakkailla olisi mahdollisuus antaa tietojaan palveluntarjoajien käyttöön. Esimerkiksi apteekissa voitaisiin tarjota konsultaatiota, mittauksia ja muita terveyttä edistäviä palveluita lääkkeiden lisäksi”, visioi Nokian edustaja Veli-Pekka Luoma.

Kahden opintopisteen kurssi tuotettiin yhteistyössä Aalto-yliopiston, Helsingin yliopiston, Oulun yliopiston, Nokian, Accenturen, Ernst&Younging ja Ericssonin kanssa.

Women in Finance -tilaisuus, Annukka Paloheimo
Yhteistyö Julkaistu:

Pehmeitä taitoja kannattaa vahvistaa – ne ovat kovaa valuuttaa työmarkkinoilla

Kauppakorkeakoulu antaa valmiudet toimia niin ekstroverteille kuin introverteille sopivissa tehtävissä.
Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Verkkosivusto tarjoaa työkaluja opiskelijatiimien tukemiseen koko projektikurssin ajan.
Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.
Mikkelin IB-ohjelma 35 vuotta
Yliopisto Julkaistu:

Mikkelin kampuksen alumnit juhlistivat International Business -ohjelman 35-vuotista olemassaoloa

Yli 200 BBA-/BScBA-ohjelman alumnia saapui juhliin Kauppakorkeakoululle Otaniemeen.