100 000 ja enemmän

Professori Esa Saarisen Filosofia ja systeemiajattelu -luentosarjan Youtube-tallenteita on ladattu yli 100 000 kertaa reilun kahden vuoden aikana.

Erittäin suositun luentosarjan luennot ovat saavuttaneet suuren katsojamäärän verkossa. Vuodesta 2001 järjestetyn kurssin luennot on videoitu ja julkaistu verkossa vuodesta 2009 ja Aalto-yliopiston Youtube-kanavalla vuodesta 2013 lähtien.

Luentovideoiden suosio yllätti

Kurssin kehittäminen fyysisenä opetustapahtumana on ollut professori Saarisen pääkiinnostus eikä luentoja alun perin suunniteltu verkossa julkaistaviksi.

”Aluksi koko idea kauhistutti, koska jokainen virhe näkyy ja jokainen änkytys tallentuu ikiajoiksi”, professori Saarinen sanoo. ”Mutta riski kannatti ottaa.

Luennoista tehdyt videoinnit ovat tukeneet monien opiskelijoiden työskentelyä. Ne ovat saaneet hämmästyttävän hyvän vastaanoton myös yliopiston ulkopuolella.

Kurssivideot näyttävät toimivan monien ihmisten mielestä. Katsojamäärät kasvavat koko ajan, ja kaiken aikaa saan kuulla innostunutta palautetta eri puolelta Suomea."

Alkuvuosina videoinnit toteutti TKK:n ECMediaTeam ja viime vuosina Mikko Raskinen Aallon viestinnästä ja Jussi Tarvainen teekkareiden elokuvakerho Montaasista.

"Olen kiitollinen tuesta, mitä olen saanut kurssin verkkoulottuvuutta toteutettaessa.”

Tunnelmaintensiiviset luennot

Professori Saarisen Filosofia ja systeemiajattelu -luentosarja on avoin kaikille Aalto-yliopiston opiskelijoille ja luennoille osallistutaan myös yliopiston ulkopuolelta. Tuotantotalouden laitoksen ja Systeemianalyysin laboratorion yhdessä järjestämän kurssin suorittaa keväisin yli 500 opiskelijaa eri tutkinto-ohjelmista.

Luentosarjan kantavana ajatuksena on tarjota osallistujille tilaisuus omaehtoiseen, laaja-alaiseen ja eteenpäinvirittyneeseen elämänfilosofiseen ajatteluun. Tavoitteena on synnyttää voimakkaasti rikastava oivallusympäristö, joka hyödyntää länsimaisen ja itämaisen filosofian voimavirtoja sekä nykyaikaisen ihmistutkimuksen keskeisiä tuloksia. Luennot ilmentävät professori Saarisen elämyksellisestä, kokonaisvaltaista ja tunnelmaintensiivistä luentotapaa, jossa avainroolissa on osallistujissa syntyvä ajattelun liike.

"Kurssin kehittämiseen ja toteuttamiseen saamani tuki on osoittanut Aalto-yliopistolta näkemyksellisyyttä ja halukkuutta heittäytyä luoviin mahdollisuuksiin edelläkäyvällä otteella. Tämä on sitä Aaltoa, mihin itse uskon.”

Luennot Youtubessa:

Kurssin sivut:

Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

YK viettää Maailman luovuuden ja innovaatioiden päivää 21. huhtikuuta. Kokosimme vinkkejä luovuuden oppimiseen.
Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Italialaisen muotoilijan ja japanilaisen arkkitehdin suomalaisesta kulttuurista inspiroitunutta yhteistyötä nähdään Salone del Mobile -messuilla Milanossa huhtikuussa. INTERDEPENDENCE-näyttelyssä on esillä myös muita projekteja Aallosta.
Opiskelijoita tutkimassa kirjaston hyllyjen sisältöä
Opinnot Julkaistu:
Two African women working on a project
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Yrittäjyyden sisällyttäminen metsä- ja maatalouskoulutukseen on ratkaisevan tärkeää Afrikalle

Apulaisprofessori Patrick Shulist kehittää yrittäjyyskoulutusta yhdessä afrikkalaisten kumppaneiden kanssa.