Tutkimus ja taide

Muotoilukasvatusta lapsille ja nuorille

Design Inside -aloite ja Aalto-yliopisto Junior -ohjelma haluavat tarjota lapsille muotoilun ymmärrystä ja taitoja.
Aalto-yliopisto Juniorin aulatila: värikäs julisteiden peittämä seinä ja vihreä kulmasohva
Aalto-yliopisto Juniorin aulatila, kuva: Emilia Ståhlberg

Aalto-yliopisto Juniorin tavoitteena on tukea ja edistää luonnontieteiden, matematiikan, teknologian, taiteiden ja kauppatieteiden opetusta ja oppimista sekä innostaa ja inspiroida lapsia ja nuoria luovien projektien maailmaan. Aktiviteetit on pääasiallisesti tarkoitettu 7–18-vuotiaille, jotta he voivat tutustua sisältöihin, joita Aalto-yliopistossa opetetaan – ja joita kouluissa ei välttämättä ole mahdollista opettaa.

Aalto-yliopisto Juniorin ja Design Insiden yhteistyön tavoitteena on tarjota lapsille ongelmanratkaisutaitoja, kykyä tutkia ja visualisoida, rohkeutta rakentaa prototyyppejä ja oppia kokeilemalla. Ensimmäisessä vaiheessa eri ikäryhmille luotiin kolme suunnittelutyöpajaa, joiden teemat vastaavat Aalto-yliopiston muotoilukäytäntöjä.

Yhteistyön tavoitteena oli luoda ajankohtainen työpaja, jolla tutustuttaa lapset muotoiluun ja design-ajatteluun Aalto-yliopisto Juniorin hengessä: luovuuden, leikkisyyden ja tutkivan oppimisen avulla.

”Tämänkaltaisella yhteistyöllä voimme luoda kiinnostavia, monialaisia työpajoja ja tuoda  Aallossa opiskeltavia aloja lähemmäs lapsia ja nuoria”, toteaa Aalto-yliopisto Juniorin taiteen ja muotoilun koordinaattori Ida Ruuth.

Käyttäjälähtöistä muotoilua

Ensimmäistä työpajaa pilotoitiin marraskuussa 2019, jossa 15–16-vuotiaille osallistujille annettiin tehtäväksi suunnitella kollegalleen matkasetti. Tehtävän tavoitteena oli opettaa lapsille käyttäjälähtöistä designia. Tavoitteena oli johdattaa nuoret muotoiluprosessin vaiheisiin: syventyminen, analysointi ja ongelman määrittely, ideointi ja prototyyppien suunnittelu käyttäjälähtöisesti.

”Keskeisinä pedagogisina tavoitteina työskentelyssä on opettaa kommunikaatiota ja design-ajattelua. Työssä on yhtä tärkeää osata suunnitella ja toteuttaa designerin ominaisuudessa kuin olla avoin ja antaa rakentavaa palautetta käyttäjän ominaisuudessa”, kertoo Aalto-yliopisto Juniorin ohjaaja Paavo Makkonen.

Lapset ovat luonnollisesti kiinnostuneita tutkimaan ja kokeilemaan uusia asioita – kaikki muotoilijalle välttämättömiä ominaisuuksia."

Muotoilun opiskelija Virve Boesch

Työpajassa työskennellään pareittain ja jokainen osallistuja tekee oman suunnitelmansa ja protoyyppinsä. Työ aloitetaan haastattelemalla paria, minkä perusteella luodaan kuva käyttäjästä, jolle suunnitellaan henkilökohtainen matkasetti. Se voi olla mitä tahansa, mitä käyttäjä voi matkallaan tarvita.

Tämän jälkeen muotoillaan suunnitelmien perusteella tehtävät prototyypit käyttäen saatavilla olevia tarvikkeita: esimerkiksi kankaita, pahvia, kartonkeja, narua, legoja, muovailuvahaa ja kierrätysromua. Työpaja huipentuu prototyypin esittelyyn ja mahdollisten käyttäjäkokemusten huomioimiseen. Käyttäjä antaa prototyypin valmistajalle palautetta prototyypin onnistumisesta.

Seuraavat askeleet

Muotoilun opiskelija Virve Boesch, joka opiskelee Collaborative and Industrial Design -maisteriohjelmassa, tutkii ja kehittää muotoilukasvatuksen teoreettista perustaa yhdessä Aalto-yliopisto Juniorin kanssa. Muotoilukasvatus on suhteellisen uusi ala, ja Boesch yrittää selvittää, kuinka aiheeseen liittyviä helppoja työpajoja voidaan suunnitella alakouluikäisille.

"Lapset ovat luonnollisesti kiinnostuneita havainnoimaan, tutkimaan ja kokeilemaan uusia asioita – nämä kaikki ovat muotoilijalle välttämättömiä ominaisuuksia", Boesch sanoo.

Lisäksi tutkimukset osoittavat, että muotoiluprojektit auttavat kehittämään lasten ryhmätyö- ja projektisuunnittelutaitoja ja jopa auttavat heitä näkemään itsensä tulevaisuuden muutoksen tekijöinä.

”Työpajoja suunniteltaessa on tärkeää ottaa huomioon myös pedagogiset näkökohdat ja käytännön menetelmät uuden tiedon välittämisessä. Designmuseo ja Suomen Muotoilukasvatusseura SUOMU ry ovat tärkeitä alan toimijoita Suomessa. Voimme ottaa oppia myös heiltä”, Boesch sanoo.

Toistaiseksi työ on vielä kesken. Projektin tuloksena on määrä syntyä lapsille suunnattu muotoilun kesäleiri. Suunnittelutyössä ovat olleet keskeisesti mukana Aalto-yliopisto Juniorin ohjaajat Rasmus Förster, Aura Latva-Somppi ja Olli-Pekka Saukkoinen.

"Odotan jo innolla työpajasuunnitelmien toteutuvan – toivottavasti tänä kesänä!", sanoo Virve Boesch.

Lisätietoa:

Koordinaattori Ida Ruuth, Aalto-yliopisto Junior, [email protected]

Aalto-yliopisto Junior

  • Julkaistu:
  • Päivitetty: