Tutkimus ja taide

Muotoilua Aalto University Shopille

Monialaiset opiskelijaryhmät luovat kiinnostavia tuotteita Aalto-yliopiston kaupan valikoimaan – ja samalla itselleen.
Aalto University Shop interiors with some people in

Viime marraskuusta joulukuuhun Aalto-yliopistossa pilotoitiin yliopiston laajuisten taideopintojen (University-wide Arts Studies, UWAS) valinnaista kurssia Ideasta hyllyyn: muotoilua Aalto University Shopille. Se oli yksi ensimmäisistä kokeiluista tuoda muotoilu osaksi kaikkien alojen koulutusta Aalto-yliopistossa ja siitä vastasi yliopiston strateginen projekti, Design Inside -aloite. Kurssi toteutettiin tiiviissä yhteistyössä asiakkaan, Aalto University Shopin kanssa.

Ajatuksena oli saada opiskelijat ideoimaan ja suunnittelemaan tuotteita Aalto University Shopille ja siten tiiviimpää vuorovaikutusta kaupan, sen valikoiman ja opiskelijoiden välillä.

Idea monitieteiselle kurssille tuli International Design Business Management IDBM-maisteriohjelman opiskelijoilta. He tutkivat, mikä Aalto-yliopistossa inspiroi opiskelijoita ja miten yliopiston kaupalle voidaan luoda tuotteita, jotka paremmin edustaisivat yliopiston saavutuksia koulutuksen ja tutkimuksen saralla ja linkittyisivät niihin. Siten opiskelijoiden mielestä yliopiston kauppa ei toimisi vain ikkunana Aalto-yliopistoon, vaan siitä tulisi myös koulutuksellinen kanava opiskelijoille.

He esittelivät ehdotuksensa IDBM Impact Galassa ja opettajat ja Design Inside -aloitteen edustajat tarttuivat siihen. Näin Ideasta hyllyyn: muotoilua Aalto University Shopille -kurssi sai alkunsa. Mukaan ilmoittautui yhteensä kuusitoista muotoilun, kauppatieteiden, kemian ja tekniikan opiskelijaa.

Jokavuotinen yhteistyö

Tavoitteena on muotoiluajattelua, eri alojen osaamista ja ​​taitoja sekä monikulttuurista pääomaa yhdistämällä luoda monialainen ympäristö, jossa opiskelijat suunnittelevat ainutlaatuisia tuotteita Aalto University Shopille ja oppivat samalla ​​taitoja eri aloilta.

UWAS-kurssin ja Aalto University Shopin yhteistyö olisi jokavuotista. Ajatuksena on, että opettajat ja kaupan edustajat valitsevat kunkin vuoden kurssille teemat ja tuotetyypit ja arvioivat tuotteiden lähtökohtia ja toteutettavuutta.

Vuoden 2019 pilottikurssin teemaksi valittiin Aalto 1 -satelliittiprojekti ja suunniteltavaksi tuotteeksi valittiin peli.

Opiskelijaryhmät aloittivat tutkimalla, mikä Aallon opiskelijoita yliopistossa innostaa ja inspiroi sekä millaiset tuotteet edustaisivat paremmin Aallon koulutus- ja tutkimustuloksia ja linkittyisivät niihin. Näin Aalto University Shop ei ainoastaan toimisi ikkunana Aalto-yliopistoon, vaan siitä tulisi myös koulutuksellinen kanava opiskelijoille itselleen.

Pelien prototyypit päätyvät toteutukseen

Kuusi viikkoa kestäneen kurssin aikana monialaisten opiskelijaryhmien tulokset olivat ilahduttavia. Ratkaisuja löytyi korttipeleistä lautapeleihin ja ne edustivat radikaalia luovuutta ja kestävän kehityksen mukaista ajattelu aina tuotekehitysvaiheesta lopulliseen prototyyppiin. Pelien prototyypit suunniteltiin niin, että ne edustavat Aalto-yliopiston arvoja.

”Opiskelijat ja opettajat olivat upeasti mukana läpi koko prosessin. On ilahduttavaa nähdä, että sekä opiskelijat että Aalto University Shop ovat erittäin tyytyväisiä tuloksiin ja kaikkien ryhmätöiden tulokset ovat etenemässä toteutukseen”, kertoo designer in residence Andrea Bandoni Design Inside -aloitteesta.

Vuosittaisten projektien tuloksista riippuen on mahdollista, että kurssin aikana luodut prototyypit päätyvät toteutukseen ja lopulta Aalto University Shopin hyllyille. ”Ideasta hyllyyn” toteutuu jo tällä hetkellä opiskelijoiden vuoden 2019 kurssilla suunnittelemien pelien osalta.

Ideasta hyllyyn: muotoilua Aalto University Shopille, 2019

Vastuullinen opettaja: designer in residence Andrea Bandoni, Design Inside

Avustavat opettajat: IDBM-opiskelijat

Bernadett Igyarto (ARTS)
Luisa Jannuzzi (ARTS)
Victoria On Li (CHEM)

Aalto University Shop:

Daniel Abild / myyntipäällikkö
Anni Kääriä / kuraattori
David Lewis/ markkinointi- ja brändipäällikkö

Asiantuntijat, luennoitsijat:

Arash Sammander, pelisuunnittelun opettaja (ARTS)
Prof. Jaan Praks (ELEC)
Kushagra Bhatnagar, brändiopettaja (BIZ)
Patricia Naves, muotoilija (ARTS)
Enni Äijälä, designer in residence, Design Inside

Opiskelijoiden peliprojektit:

REMOVE BEFORE FLIGHT
Sumi Moon (IDBM)
Ione Rawlins (Muotoilu)
Aman Asif (CS)

LAUNCH
Yuyan Jing (SCI)
Leena Nurmi (Muotoilu)
Yi-Tzu Hsiao (CoID)
Pedro Garcia Alcazar (CoDes)

VISIONS
Heta Kenttämaa (BIZ)
Rimo Miyoshi (Muotoilu)
Iida Pohjolainen (Visual Com)
Shuan Yang (Int. Arch)
Aarni Aspi (CHEM)

SATELLITE
Saani Shakil (ENG)
Oona Linna (BIZ)
Iines Jakoblev (CoDes)
Kento Yokose (CoID)

  • Julkaistu:
  • Päivitetty: