Tutkimus ja taide

Ariel Bustamante, residenssitaiteilija (2014 - 2015)

Ariel Bustamante rikkoo perinteisen äänitaiteen rajoja rikkovista teoksillaan.
Aalto University, Otaniemi stories: Ariel Bustamante, Aalto University’s Artist-in-Residence at the School of Arts, Design and Architecture / Photographer: Sinikoski

Perinteisen äänitaiteen rajoja rikkovista teoksistaan tunnettu Ariel Bustamante valittiin Aalto-yliopiston residenssiohjelmaan avoimen kansainvälisen haun kautta. Työssään Bustamante etsii keinoja äänen fysikaalisten ja kognitiivisten ulottuvuuksien esiin tuomiseen. Usein hänen teoksissaan arkkitehtuuri ja veistoksellisuus yhdistyvät pitkälle vietyyn mediatekniseen osaamiseen ja tieteelliseen tutkimukseen.

Aalto-yliopiston tuolloin kaksivuotisen residenssin aikana Bustamente työstenteli Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulussa median laitoksella. Residenssin lopputulos, kokonaisvaltainen yhteisöllinen ääniteos “Why Do We Do the Things We Do?” koostuu suuresta sarjasta itsetutkiskeluun tähtääviä kahden tai useamman henkilön välisiä keskusteluja ja näiden kohtaamisten välittäjäksi rakennetusta akustisesti muusta ympäristöstä eristetystä intiimistä tilasta. Helsingin keskustaan Kampintorille syksyllä 2015 sijoitettu teos toimi näyttämönä lukuisille sattumanvaraisille keskusteluille ja kohtaamisille. Teos toimii yhä pysähtymispaikkana syväluotaaville keskusteluille sijoitettuna Aalto-yliopiston Otaniemen kampukselle.

Ariel Bustamante

Loimme tämän veistoksen keskusteluhuoneeksi. Hankkeen ytimessä on ihmisten kutsuminen keskustelemaan kanssamme siitä, miksi teemme mitä teemme.

Conversation Room, by Ariel Bustamante, Otaniemi, 2018. Photo: María Villa

The Squirrel’s Nest / Oravan Pesä Podcast 2018-2022

A new season and previously archived episodes of The Squirrel's Nest / Oravan Pesä Podcast co-created in Ariel Bustamante’s 'Conversation Room' now available online.