Toimipisteet

Ostoskeskus A Blanc -nimen tausta

Peruskorjauksen myötä Alvar Aallon suunnittelema ”Otaniemen vanha ostari” saa nimekseen ostoskeskus A Blanc.
Otaniemen ostoskeskus ilmakuva_Helifoto

Ostoskeskuksen arkkitehtuurille ovat leimallisia valkoiset, rapatut seinät, jotka erottavat rakennuksen alueen punatiilisistä Alvar Aallon suunnittelemista tutkimus- ja opetusrakennuksista. Niinpä ostoskeskuksen nimen alkuperäisenä inspiraationa toimi valkoinen väri.

Ostoskeskus A Blanc on osa Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksen palvelukokonaisuutta, johon kuuluvat myös kauppakeskus A Bloc sekä startup-keskus A Grid. Jatkossa ostoskeskus A Blanc muodostaa yhdessä kauppakeskus A Blocin kanssa kampuksen vapaa-ajan ja palveluiden keskittymän, ja keskukset tukevat toisiaan tarjoamalla monipuolisia palveluita ja tiloja. Tämän vuoksi ostoskeskuksen nimessä haluttiin pitää sama logiikka ja muotokieli.

Palvelukonseptien nimien ”A”-etuliite viittaa Aalto-yliopistoon ja sen A-kirjaimesta muodostuvaan logoon. Nimet ovat erisnimiä eivätkä ole suoraan mitään kieltä, vaikkakin eri kieliä on käytetty niiden inspiraationa.

Kampuksen palvelukokonaisuus palvelee ensisijaisesti Otaniemen asukkaita, Aalto-yliopiston opiskelijoita, henkilöstöä ja vierailijoita sekä alueen yritysten henkilöstöä. Otaniemi on yksi pääkaupunkiseudun kansainvälisimmistä kaupunginosista; Aalto-yliopiston henkilöstöstä yli 30% on kansainvälistä, ja sen opiskelijat edustavat yli sataa eri kansallisuutta. Siksi kaikki kolme nimeä ovat lausuttavissa ja ymmärrettävissä sekä suomea että englantia käyttävässä kansainvälisessä Aalto-yliopiston kampusympäristössä.

Ostoskeskus A Blancin nimi on tarkoitus lausua suomalaisittain kuten se kirjoitetaankin, c-kirjain lausutaan k-kirjaimena (”aa blank”). Englanniksi tai muulla kielellä puhuttaessa ensimmäisen A-kirjaimen ääntämys muuntuu luontevasti mukailemaan englannin kielen a-kirjaimen ääntämystä (”ei blank”).

A Blancin logo

A Blanc (ulkoinen linkki)

Uudistunut ostoskeskus A Blanc Alvarinaukion laidalla on kampuksen toinen palvelukeskittymä. A Blanc tarjoaa arkea tukevia lähipalveluita sekä kohtaamispaikkoja ravintoloineen, myymälöineen ja toimistotiloineen.

Ostoskesus A Blanc edestä

A Blanc