Väitös vuorovaikutteisten järjestelmien alalta, M.Sc. Clayton Souza Leite

Väitöskirjan nimi on: Enabling Cost Efficiency in Sensor-Based Human Activity Recognition

M.Sc. Clayton Souza Leite väittelee 19.1.2023 klo 13 Aalto-yliopiston sähkötekniikan korkeakoulussa, tietoliikenne- ja tietoverkkotekniikan laitoksella, salissa TU1, Maarintie 8, Espoo. Väitöskirjan nimi on "Enabling Cost Efficiency in Sensor-Based Human Activity Recognition".

Vastaväittäjä: Prof. Thomas Plötz, Georgia Institute of Technology, USA
Kustos: Prof. Yu Xiao, Aalto-yliopiston sähkötekniikan korkeakoulu, tietoliikenne- ja tietoverkkotekniikan laitos

Linkki väitöskirjan sähköiseen esittelykappaleeseen (esillä 10 päivää ennen väitöstä): https://aaltodoc.aalto.fi/doc_public/eonly/riiputus/
Sähkötekniikan korkeakoulun väitöskirjat: https://aaltodoc.aalto.fi/handle/123456789/53

Väitöstiedote:

Sensoripohjainen ihmisen toiminnan tunnistus (human activity recognition, HAR) kattaa tekoälymenetelmät, joiden avulla voidaan automaattisesti luokitella käyttäjän suorittamat liikkeet sensorilukemien perusteella. Se on viime aikoina herättänyt runsaasti kiinnostusta sekä teollisuudessa että akateemisella sektorilla, ja sen sovellukset vaihtelevat viihdejärjestelmistä terveydenhuoltoteknologiaan.

Ohjelmiston näkökulmasta katsottuna viimeaikainen "syväoppimisen" - tekoälymenetelmien joukon - käyttö HAR:ssa on mahdollistanut ennennäkemättömän suorituskyvyn ja helpottanut "feature engineering". Näistä edistysaskelista huolimatta HAR:lla on kuitenkin edelleen rajoituksia ja haasteita erityisesti ohjelmistojen näkökulmasta. Ensinnäkin, syväoppiminen vaatii runsaasti dataa ja laskentaresursseja. Lisäksi HAR-järjestelmien luomisprosessi on valtavan työlästä, koska se käsittää useita iteratiivisia suunnittelu-, prototyyppi-, käyttöönotto- ja arviointijaksoja sekä algoritmi- että laitteistosuunnittelun osalta.

Tässä väitöskirjassa keskitytään kehittämään menetelmiä, joilla mahdollistetaan kustannustehokas HAR-järjestelmä tiedonkeruun, laskentaresurssien ja HAR-järjestelmien luomisprosessin näkökulmasta. Työn tulokset luovat perustan HAR-järjestelmän kustannustehokkuuden mahdollistamiselle.

Väittelijän yhteystiedot:

Email [email protected]