Väitös työtilajohtamisen alalta, taiteen maisteri (TaM) Inka Sankari

Co-working -tilojen ominaisuudet ja käyttökokemukset.

Taiteen maisteri (TaM) Inka Sankari väittelee 25.1.2019 kello 12 Aalto-yliopiston insinööritieteiden korkeakoulussa, rakennustekniikan laitoksella, aiheesta Co-working -tila työpaikkana – Ominaisuudet ja käyttökokemukset. Väitöskirjan englanninkielinen nimi on Co-working space as workplace – Characteristics and user experience. Väitöksen ala on työtilajohtaminen, hajautettu työympäristö, työtilan käytettävyys.

Co-working -tilasta on kehittynyt reilussa kymmenessä vuodessa maailmanlaajuisesti yleinen työnteon paikka ja tilapalvelu. Se on myös monikäyttäjätoimiston uusin malli. Co-working -konsepti syntyi alun perin tukemaan itsenäisten työntekijöiden yhteisön tarvetta, mutta myöhemmin sitä on sovellettu monipuolisesti ja laajasti kaikenlaisiin työympäristöihin.

Co-working -tilat ovat melko uusi tutkimusalue, jonka tausta ja siihen liittyvä kirjallisuus kaipaavat jäsennystä. Käytettävyyden näkökulmasta tilojen käyttökokemus on yksi keskeisistä työtilakehityksen teemoista. Koska houkutteleva palvelu on co-working -tilojen kilpailuvaltti, on aiheen tutkiminen ajankohtaista.

Väitöstyö lisää co-working -tilojen evoluutioon, tyyppeihin ja hajautettuihin työympäristöihin liittyvää tietoa. Tutkimus selvittää myös, miten co-working -tilat vastaavat työntekijöiden odotuksia tulevaisuuden työympäristöistä, sekä kuvaa yhden menestyksekkään co-working -tilan käyttäjien käyttökokemuksia.

Tutkimus tarjoaa työtilakehityksen ammattilaisille tietoa co-working -ilmiöstä ja tarjoaa näkemyksen tilojen käyttökokemuksen huomioimisesta osana suunnittelua.

Vastaväittäjä: Apulaisprofessori Kirsi Aaltonen, Oulun Yliopisto, tuotantotalouden yksikkö.

Valvoja: Apulaisprofessori Antti Peltokorpi, Aalto-yliopiston Insinööritieteiden korkeakoulu, rakennustekniikan laitos.

Väitöskirjan verkko-osoite: https://aaltodoc.aalto.fi/handle/123456789/49

Väittelijän yhteystiedot: Inka Sankari, [email protected]