Väitös tuotantotekniikan alalta, DI Sergei Chekurov

3D-tulostettavien tuotteiden teolliset edut ja mahdollisuudet.
3D printing

Diplomi-insinööri Sergei Chekurov väittelee 15.3.2019 kello 12 Aalto-yliopiston insinööritieteiden korkeakoulussa, konetekniikan laitoksella, aiheesta Materiaalia lisäävän valmistuksen teolliset mahdollisuudet. Väitöskirjan englanninkielinen nimi on Industrial Opportunities of Additive Manufacturing. Väitöskirjan ala on konetekniikka, tuotantotekniikka ja 3D-tulostus.

Materiaalia lisäävien menetelmien eli 3D-tulostuksen on viime vuosikymmenien ajan arvioitu tuovan markkinoille uuden sukupolven tuotteita ja parantavan yritysten kilpailukykyä yksinkertaistamalla toimitusketjuja. Huolimatta teknologian huomattavasta potentiaalista, laajaa läpimurtoa ei ole kuitenkaan vielä tapahtunut, vaikka moni yritys 3D-tulostaakin jo loppukappaleita menestyksekkäästi.

Jotta voisimme ymmärtää 3D-tulostuksen teollisia mahdollisuuksia paremmin ja välittää niistä tietoa tehokkaammin, väitöskirja esittelee luokitusjärjestelmän, jossa 3D-tulostamalla valmistetut loppukappaleet jaotellaan kolmeen kategoriaan. Nämä kategoriat ovat 3D-tulostukselle suunnitellut kappaleet, 3D-tulostukselle uudelleen suunnitellut kappaleet sekä muille menetelmille suunnitellut kappaleet.

Väitöskirja esittelee systemaattisen työnkulun jokaiselle kategorialle ja ohjeistaa niiden käyttöön malliesimerkkien avulla, jotka ovat alumiininen lämmönvaihdin, teräksinen digitaalinen hydrauliikkalohko, sekä muovinen kannettavan tietokoneen muistiluukku. Väitöskirja analysoi kunkin malliesimerkin etuja ja suosittelee niiden perusteella, milloin materiaalia lisääviä menetelmiä tulisi käyttää.

Vastaväittäjä: Professori Alain Bernard, Ecole Centrale de Nantes, Ranska

Valvoja: Professori Jouni Partanen, Aalto-yliopiston insinööritieteiden korkeakoulu, konetekniikan laitos

Väitöskirjan verkko-osoite: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-60-8430-5

Väittelijän yhteystiedot: Sergei Chekurov, [email protected]