Väitös tuotantotalouden alalta, TaM Lasse Granroth

Avaamassa ryhmien sisällä tapahtuvan piilossa olevan toiminnan vaikutusta organisaatiokulttuurin muutokseen

Väitöskirjan nimi: Role of individuals and groups in organizational cultural changes

Vastaväittäjä: professori Juha Laurila, Turun yliopisto, Suomi
Kustos: professori Marina Biniari, Aalto-yliopiston perustieteiden korkeakoulu, Tuotantotalouden laitos

Väitöstilaisuus järjestetään Zoomissa. Linkki lisätään myöhemmin. Linkki tilaisuuteen

Väitöskirja on julkisesti nähtävillä 10 päivää ennen väitöstä Aalto-yliopiston julkaisuarkiston verkkoriiputussivulla.

Elektroninen väitöskirja

Väitöstiedote:

Organisaatiokulttuurinmuutos on kiinnostaneet johtajia ja tutkijoita vuosikymmeniä. Organisaatiokulttuurin merkitys työntekijöiden hyvinvoinnille ja yrityksen menestykselle tunnustetaan laajalti. Silti kulttuurinmuutosaloitteet epäonnistuvat usein. Viimeaikaisessa tutkimuksessa on keskitytty kasvavassa määrin siihen, miten viralliset ja epäviralliset ryhmät vaikuttavat organisaatiokulttuurinmuutokseen. Lasse Granrothin väitöskirja seuraa tätä tutkimuslinjaa tutkimalla, miten työntekijöiden ryhmän sisäiset ja ryhmien väliset toimet ja vuorovaikutukset saavat aikaan kulttuurisia muutoksia. Väitöskirja valaisee piilotettujen ryhmän sisäisten toimintojen roolia, kuten; valittamista ja juoruilua, purkamalla kuinka ryhmän sisäinen toiminta tuottaa resursseja, jotka mahdollistavat ryhmien väliset muutostoimet, kuten normien rikkomisen. Samankaltainen logiikka löytyy sosiaalisista liikkeistä. Tulokset lisäävät ymmärrystä siitä, kuinka kulttuurinen muutos voi edetä yksilöiden toiminnan vaikutuksesta ja miksi kulttuurinen muutos saattaa epäonnistua. Se ehdottaa, että johtajat ja tutkijat huomioisivat ryhmien sisäisen piilossa olevan vuorovaikutuksen, joissa uskomukset ja asenteet itävät.

Väittelijän yhteystiedot: [email protected]