Väitös tietotekniikan alalta, Santiago Cortés Reina

Väitöskirjan nimi on "Models and Methods for Inertial and Visual Odometry"
CS_defence_3 photo by Matti Ahlgren

Älypuhelimet ovat yleistyneet ja tuoneet navigointiominaisuudet kaikkien saataville. Satelliittinavigointi mahdollistaa helpon paikannuksen ja reitityksen ulkotiloissa. Sisätiloissa navigointi on kuitenkin edelleen osittain avoin ongelma uusista apuneuvoista huolimatta.

Tässä väitöskirjatyössä on keskitytty älypuhelimen tai muun liikkuvan laitteen liikkeen seurantaan ja navigointiin hyödyntäen edullisia sensoreita, kuten kameraa ja inertiaalisensoreita. Työssä on kehitetty menetelmiä inertiaalinavigointiin ja visuaali-inertiaaliodometriaan. Työ osoittaa, että huolellinen signaalien epävarmuuksien mallintaminen mahdollistaa luotettavan liikkeen määrittämisen kuluttajalaitteiden sensoreilla.

Työssä kehitetyt mallit ja menetelmät ovat hyödynnettävissä monissa sovelluksissa, kuten lisätyn todellisuuden teknologioissa ja itseajavissa autoissa. Menetelmien kehittyminen ja tehostuminen avaa uusia mahdollisuuksia liikkuvien laitteiden liikkeen seurantaan. Menetelmiä voidaan hyödyntää navigointiin myös ympäristöissä, joissa satelliittipaikannus ei ole saatavilla tai ei toimi luotettavasti.

Vastaväittäjä: Dr. Michael Blösch, DeepMind Technologies, Lontoo, Iso-Britannia.

Kustos: professori Arno Solin, Aalto-yliopiston perustieteiden korkeakoulu, Tietotekniikan laitos

Väittelijän yhteystiedot: [email protected]

Väitöstilaisuus järjestetään etäyhteyden kautta. Linkki tilaisuuteen

Väitöskirja on julkisesti nähtävillä 10 päivää ennen väitöstä Aalto-yliopiston julkaisuarkiston verkkoriiputussivulla.