Väitös tietotekniikan alalta, M.Sc. Pedram Daee

Väitöskirjan nimi on "Probabilistic user modelling methods for improving human-in-the-loop machine learning for prediction"
CS_defence_3 photo by Matti Ahlgren

Oli kyseessä sitten hakukoneen käyttäjän tekemä tiedonhaku tai syöpädiagnostiikkajärjestelmän kanssa työskentelevä lääkäri, ihmiset ja älykkäät järjestelmät ovat yhä enemmän vuorovaikutuksessa keskenään. Useissa näistä sovelluksista ihmisen osallistuminen tiedon tarjoajana tai tehtävän asiantuntijana on ratkaisevan tärkeää. Tästä huolimatta ihmisen kommunikointia älykkäiden järjestelmien kanssa kuitenkin yleensä rajoittavat (i) vuorovaikutuskanavat, eli kuinka ihmisen tietoa voidaan tuoda järjestelmään, ja (ii) vuorovaikutusbudjetti, eli kuinka paljon käyttäjä on valmis olemaan vuorovaikutuksessa järjestelmän kanssa.

Tämä väitöskirja esittelee uusia todennäköisyyspohjaiseen koneoppimiseen perustuvia menetelmiä näiden rajoitusten parantamiseksi. Väitöstyössä tutkitaan ihmisen ja tietokoneen välistä vuorovaikutusta ja vuorovaikutteista koneoppimista, joista paino on jälkimmäisellä. Erityisesti työ edistää ja soveltaa ideoita kognitiotieteestä ja laskennallisesta rationaalisuudesta, käyttöliittymäsuunnittelusta, probabilistisesta päättelysta ja aktiivisesta oppimisesta. Väitöskirjatyön päätavoitteena on luoda älykkäälle järjestelmälle mahdollisuus ylläpitää mallia käyttäjästään, jotta se voi paremmin selittää tämän käytöstä ja optimoida vuorovaikutustaan. Tämä käyttäjämalli voi auttaa suosittelijajärjestelmää esimerkiksi suoratoistopalveluissa, kuten Netflix, havaitsemaan käyttäjän mielenkiinnon kohteet jo muutaman suosittelukierroksen jälkeen, tai se voi auttaa lääkäriavustajajärjestelmää esittämään kaikista informatiivisimmat kysymykset potilaan tilasta.

Vastaväittäjä: professori Roderick Murray-Smith, University of Glasgow, Skotlanti

Kustos: professori Samuel Kaski, Aalto-yliopiston perustieteiden korkeakoulu, Tietotekniikan laitos

Väittelijän yhteystiedot: Pedram Daee, [email protected], +358 504303208

Väitös järjestetään etäyhteyden (Zoom) kautta. Linkki väitökseen

Zoom-pikaopas

Väitöskirja on julkisesti nähtävillä 10 päivää ennen väitöstä Aalto-yliopiston julkaisuarkiston verkkoriiputussivulla.

Elektroninen väitöskirja