Väitös tietotekniikan alalta, M.Sc. Nigul Olspert

Menetelmiä aktiivisten tähtien pyörimisperiodien ja magneettisten syklien pituuksien määrittämiseen
CS defence SCI computer science

M.Sc. Nigul Olspert väittelee perjantaina 16.11.2018 klo 12 Aalto-yliopiston perustieteiden korkeakoulussa salissa AS1, Maarintie 8, Espoo. Väitöskirjassa "From periodic to cyclic processes in stellar magnetic activity research: time series analysis methods and their applications" esitetään, kuinka magneettisesti aktiivisten tähtien pyöriminen voidaan nähdä maassa mittaamalla niistä tulevaa valoa ja sen muutosta ajassa, koska niiden pinnalla on tummia tähdenpilkkuja, jotka moduloivat tähtien lähettämää valoa. Tähdenpilkkujen peittämä ala vaihtelee kuitenkin myös ajan mukana muodostaen magneettisen aktiivisuussyklin. Jotta tästä hyvin monimutkaisesta käyttäytymisestä voitaisiin määrittää sekä pyörimisperiodi että magneettisen syklin pituus, tarvitaan menetelmiä, joilla pystytään analysoimaan kvasi-periodisia signaaleja.

Vastaväittäjä: professori Ivan Andronov, Odessa National Maritime University, Ukraina

Kustos: professori Aki Vehtari, Aalto-yliopiston perustieteiden korkeakoulu, tietotekniikan laitos