Väitös tietotekniikan alalta, DI Mustafa Mert Çelikok

Väitöskirjan nimi: Model-based Multi-agent Reinforcement Learning for AI Assistants
Doctor's hat

Vastaväittäjä: apulaisprofessori Matthew E. Taylor, University of Alberta, Kanada
Kustos: professori Samuel Kaski, Aalto-yliopiston perustieteiden korkeakoulu, Tietotekniikan laitos

Väitöskirja on julkisesti nähtävillä 10 päivää ennen väitöstä Aalto-yliopiston julkaisuarkiston verkkoriiputussivulla.

Elektroninen väitöskirja

Väitöstiedote:

Ihmisten ja tekoälyjärjestelmien vuorovaikutus on yleistymässä. Koneoppimisen viimeaikaiset edistysaskeleet ovat antaneet tekoälyagenteille mahdollisuuden vuorovaikutteisesti oppia ihmisiltä tehtäviensä suorittamista. Tämän tutkimuslinjan pääpaino on ollut sellaisten tekoälyjärjestelmien kehittäminen, jotka lopulta oppivat automatisoimaan ihmisten tehtäviä, jolloin päätavoitteena on poistaa ihminen silmukasta, vaikka ihmiset ovat mukana koulutuksessa. Tämä näkökulma kuitenkin rajoittaa tekoälyjärjestelmien sovellukset tapauksiin, joissa täydellinen automatisointi on toivottu lopputulos.

Tässä opinnäytetyössä keskitymme tilanteisiin, joissa tekoälyagentin ja ihmisen on tehtävä yhteistyötä suorittaakseen tehtävän, ja tekoälyn perimmäisenä tavoitteena ei ole korvata ihmisen älykkyyttä, vaan lisätä sitä. Ehdotamme matemaattista viitekehystä ihmisen ja tekoälyn yhteistyöskenaarioille, joissa tekoälyagentin tavoitteena on lisätä ihmisen älykkyyttä sen korvaamisen sijaan. Opinnäytetyön yhdistävä teema on, että tekoälyagentin on kyettävä päättelemään malli kumppanistaan voidakseen täydentää ihmiskumppaniaan. Ihmiskäyttäjien mallintamiseksi tuomme aiempaa tietoa kognitiivisesta tieteestä ja käyttäytymistaloudesta, joissa on kehitetty erilaisia matemaattisia malleja ihmisen päätöksenteosta. Osoitamme, että tässä opinnäytetyössä kehitetyillä menetelmillä näistä malleista voidaan vetää riittävästi tilastoja ihmisten käyttäytymisestä ja sisällyttää ne koneoppimiseen helpottamaan ihmisten ja tekoälyn välistä yhteistyötä.

Väittelijän yhteystiedot: [email protected]