Väitös tietotekniikan alalta, DI Max Sjöblom

Miksi ihmiset katsovat muiden pelaamista?
Photo by Caspar Camille Rubin on Unsplash

Diplomi-insinööri Max Sjöblom väittelee torstaina 18.4.2019 klo 12 Aalto-yliopiston perustieteiden korkeakoulussa, salissa TU2, Maarintie 8, Espoo. Väitöskirja "Spectating play: investigating motivations for watching others play games" tarkastelee pelaamisen katseluun vaikuttavia motivaatiotekijöitä.

Pelaamisen katselu ei ole varsinaisesti uusi ilmiö. Monet meistä muistanevat lapsuudestaan tilanteita, kun on istunut kaverin tai sisaruksen vieressä ja katsellut kun he pelaavat, sen sijaan että olisi tarttunut ohjaimeen itse. Tämä ilmiö on viimeisen kymmenen vuoden aikana saanut enemmän tuulta alleen, ja pelaamisen katselusta on tullut uusi voimakkaasti kasvava viihteen ala. Tämän ilmiön taustalla on osittain isot internetpalvelut kuten YouTube ja Twitch, sekä aiheeseen olennaisesti liittyvä e-urheilu (esports), joka kerää miljoonia faneja maailman ympäri ja on ollut vahvassa kasvussa viimeisten viiden vuoden aikana.

Tämän väitöskirjan tavoitteena oli tarkastella niitä motivaatiotekijöitä, jotka vaikuttavat ihmisten katselutottumuksiin, ja täten ymmärtää tätä uutta mediakulutuksen muotoa. Lähestymistapa tähän tarkasteluun oli kyselytutkimukset, joita varten kerättiin laajasti aineistoa niin internetin kautta kuin fyysisistä e-urheilun tapahtumista.

Väitöskirjan tulokset selvittävät sekä sen, mikä motivoi ihmisiä katsomaan suoratoistopalveluita (Twitch), että mikä motivoi e-urheilun katsojia. Lisäksi väitöskirja pureutuu yksityiskohtaisemmin eri sisältötyyppien keskinäisiin eroihin.

Tämän väitöskirjan tulokset auttavat sekä peli- että media-alan toimijoita ymmärtämään kuluttajia paremmin, ja luomaan näille parempia tuotteita ja palveluita tulevaisuudessa. Tämä tutkimus liittyy olennaisesti laajempaan peli- ja mediatutkimuksen kenttään kansainvälisesti.

Vastaväittäjä: professori Mia Consalvo, Concordia University, Kanada

Kustos: professori Perttu Hämäläinen, Aalto-yliopiston perustieteiden korkeakoulu, tietotekniikan laitos

Elektroninen väitöskirja: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-60-8470-1