Väitös tietotekniikan alalta, DI Abu Ahmed

Väitös Aalto-yliopiston perustieteiden korkeakoulusta, tietotekniikan laitokselta
Doctoral hat floating above a speaker's podium with a microphone

Väitöskirjan nimi: Advancing authentication for cellular networks and mobile users

Tohtoriopiskelija: Abu Ahmed
Vastaväittäjä: Prof. Kai Rannenberg, Goethe-University Frankfurt am Main, Saksa
Kustos: Prof. Tuomas Aura, Aalto-yliopiston perustieteiden korkeakoulu, tietotekniikan laitos

Matkapuhelinverkkojen ja mobiilikäyttäjien todennusmenetelmien edistäminen

Matkapuhelinverkko tarjoaa yhteyksiä ja verkkopalveluita miljardeille käyttäjille. Mobiiliteknologioiden laaja käyttöönotto on kuitenkin viime aikoina lisännyt kyberhyökkäyksiä verkkoa ja sen käyttäjiä kohtaan, joiden suojaaminen on ratkaisevan tärkeää palveluiden tarjoamisen varmistamiseksi.

Tämä väitöskirja keskittyy matkapuhelinverkon ja mobiilikäyttäjien todennusmenetelmien kehittämiseen. Teemme tämän 1) analysoimalla kahden suositun todennusprotokollan turvallisuutta ja 2) kehittämällä uusia turvamekanismeja olemassa oleviin järjestelmiin. Ensimmäisen tavoitteen saavuttamiseksi identifioimme protokollien turvallisuustavoitteet, sovelsimme mallinnustekniikoita niiden varmentamiseen ja tietoturvaheikkouksien tunnistamiseen, ja ehdotimme parannuksia protokolliin. Jälkimmäistä tavoitetta varten sovelsimme ns. läpinäkyvyystekniikkaa haitallisten toimintojen havaitsemiseen lokitietueiden avulla parantaaksemme web PKI:n ja eSIM:in turvallisuutta. Työn tuloksena, olemme edistäneet matkapuhelinverkkojen todennusmenetelmiä ja esittäneet ehdotuksia turvallisten matkapuhelinverkkojen suunnitteluun ja toteutukseen.

Linkki väitöskirjan sähköiseen esittelykappaleeseen (esillä 10 päivää ennen väitöstä): https://aaltodoc.aalto.fi/doc_public/eonly/riiputus/

Sähköposti [email protected]
Puhelin 0442992754

Perustieteiden korkeakoulun väitöskirjat: https://aaltodoc.aalto.fi/handle/123456789/52