Väitös teknillisen fysiikan alalta, DI Paula Sirén

Toimiva fuusioreaktori vaatii laaja-alaista vuorovaikutusta plasma- ja reaktorifysiikan tutkimusalojen välillä
Aalto-yliopisto / Kandidaattikeskus / katsomo / kuva: Tuomas Uusheimo

Diplomi-insinööri Paula Sirén väittelee tiistaina 19.6.2018 klo 13 Aalto-yliopiston perustieteiden korkeakoulussa, salissa M1, Otakaari 1, Espoo. Väitöskirjassa "Modelling of JET and ITER reactor relevant plasma neutron source for neutronics calculation chain" käsiteltiin reaktorirelevanttien fuusioplasmojen ominaisuuksia plasmaskenaarioiden, nopeiden hiukkasten ja neutroneiden mallintamisen näkökulmasta.

Reaktorikelpoisten fuusioplasmojen tutkimuksessa on olennaista ymmärtää plasmapolttoaineen ominaisuuksien ja ilmiöiden yhteys lämmönsiirtoon. Suurin osa lämmöstä kulkeutuu plasmasta fuusioreaktiossa tuotettujen suurienergisten neutronien mukana. Neutronit täytyy huomioida useammasta eri näkökulmasta: lämpölähteenä, materiaalien aktivoijana ja reaktioiden aiheuttajana. Laskentaketju plasman reagoivien ionien mallinnuksesta reaktiotuotteisiin, lämmönsiirtoon ja materiaalivaikutuksiin vaatii plasmafysiikan, reaktorianalyysin ja termohydrauliikan laskentamenetelmien yhdistämistä.

Työssä on kuvattu kokonaisuudessaan laskentaketju plasmaparametrien mallinnuksesta laitoksen termohydrauliikkaan painottuen erityisesti plasmafysiikan ja neutronien kulkeutumisen mallinnuksen kytkemiseen.

Väitöstiedote (pdf)

Vastaväittäjä: professori Massimo Nocente, Università degli Studi di Milano-Bicocca, Italia

Kustos: professori Filip Tuomisto, Aalto-yliopiston perustieteiden korkeakoulu, teknillisen fysiikan laitos