Väitös taloustieteen alalta, VTM Eero Mäenpää

Väitös Aalto-yliopiston kauppakorkeakolusta, taloustieteen laitokselta
Doctoral hat floating above a speaker's podium with a microphone

Väitöskirjan nimi: Three Games of Asymmetric Information

Tohtoriopiskelija: Eero Mäenpää
Vastaväittäjä: Prof. Jacopo Bizzotto, Oslo Business School, OsloMet
Kustos: Prof. Pauli Murto, Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu, taloustieteen laitos

Epävarmuus mutkistaa kaupankäyntiä: myyjän on arvailtava ostajan maksuhalukkuutta, ostajan tuotteen laatua tai rekrytoijan työnhakijan kykyjä. Väitöskirja ruotii kolme uudenlaista asetelmaa, joita informaation epäsymmetria kauppakumppanien välillä keskeisesti määrittää.

Ensimmäisessä työnhakijoiden kyvyistä epävarmat työnantajat voivat olla haluttomia palkkaamaan esimerkiksi tiettyyn väestöryhmään kuuluvia työnhakijoita vain siksi, että muutkin työnantajat ovat. Ilmiö voi tarjota lisäselityksen syrjinnälle työmarkkinoilla.

Toisessa myyjä kauppaa tavaraa ostajille, jotka voivat vetäytyä kaupasta ilman seuraamuksia löytäessään edullisemman tarjouksen muualta. Asetelma kuvaa esimerkiksi yksityishenkilöiden välistä kaupankäyntiä verkossa. Korkea hintapyyntö yhdistettynä mahdollisuuteen tarjota alle osoittautuu hyväksi myyntimekanismiksi, mikä voi olla esimerkiksi verkkohuutokauppojen havaitun näivettymisen taustalla.

Kolmannessa asetelmassa startup-yrityskauppojen salliminen voi ajaa nuoren yrityksen innovoinnin sijaan haaskaamaan resurssejaan näyttääkseen innovatiiviselta ostajaehdokkaiden silmissä. Tutkimus tuo useita uusia näkökulmia siihen, miten yrityskauppavalvonta yhdistettynä epävarmuuteen nuoren yrityksen kehityskyvystä vaikuttaa yrityksen kannustimiin innovoida, tulla markkinoille ja kilpailla niillä.

Avainsanat: tilastollinen syrjintä, huutokaupat, startup, yrityskauppavalvonta

Linkki väitöskirjan sähköiseen esittelykappaleeseen (esillä 10 päivää ennen väitöstä): https://aaltodoc.aalto.fi/doc_public/eonly/riiputus/

Yhteystiedot:

Eero Mäenpää